Spelplezier, energie. Opgewekt en gekanaliseerd door een onstuimige gesticulerende chef. Nooit zijn de gebaren van Antonio Pappano echter gratuit; het effect dat hij ermee sorteert bij zijn ondertussen wereldvermaard orkest zijn hiervan de beste illustratie. In een Schumann-programma overtuigt Pappano opnieuw dat hij de absolute wereldtop representeert. Dat de jonge pianist Jan Lisiecki zich hierdoor mag laten inspireren, is een dankbaar gegeven. Toch maakt de tweespalt manifest dat de solist nog aan gevoelssterkte zal moeten winnen.

Jan Lisiecki (foto: Mathias Bothor / DG)
Jan Lisiecki (foto: Mathias Bothor / DG)
Ook vorig jaar waren Antonio Pappano en zijn Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia te gast in Bozar. De hoge kwaliteit van het orkest kwam toen perfect tot zijn recht in de eerste symfonie van Gustav Mahler, maar het was vooral Antonio Pappano die hoge ogen wierp met zijn energieke, ononderbroken spanningsvolle lezing van deze muziek. Qua opnames zijn de drieënvijftigjarige topchef en het beste orkest van Italië ook niet meer weg te denken: met fantastische registraties van o.a. Mahlers zesde, Rachmaninovs tweede symfonie en Rossini's 'Stabat Mater' en 'Guillaume Tell' stelde dit duo zijn plaats op de internationale markt veilig. Opnieuw hoge verwachtingen dus voor een concert met vooral Schumann op het programma, waaronder het pianoconcerto, vertolkt door de zeventienjarige Pools-Canadese pianist Jan Lisiecki. Het kan sceptisch maken dat diens contract bij Deutsche Grammophon, waarop zijn debuutopname met Mozartconcerti verscheen, zijn status als wonderkind moet onderstrepen. Die commerciële bijgedachte dient men tijdens het luisteren echter te vergeten.

Aanvangen deed Pappano met opera-muziek. Als muziekdirecteur van het Royal Opera House vormt dit toch een deel van het repertoire waaraan hij zijn hart verloren heeft. De 'Sinfonia' uit Verdi's opera 'Luisa Miller' is zeker geen topwerk, maar de heftigheid waarmee Pappano ze vertolkte, werkte aanstekelijk. Dat de klarinettist van het orkest hierin zijn uitzonderlijke talent kon tonen, was mooi meegenomen. Maar dan Schumanns pianoconcerto. Dat Pappano het maximum uit de begeleidingspartij zou halen, was te voorspelen. Met prachtige insluimerende strijkers en warme blazerstapijten werd een elektriserende laag gelegd waarop Lisiecki magie kon toveren. Dat deed hij slechts ten dele. Dat de jonge man over een grote intelligentie beschikt, staat buiten kijf, maar het intuïtief doorvoelen van de muziek in een zich continu laten verwonderen door wat in het orkest gebeurt, staat hiermee nog niet in verhouding. Er is nog teveel denken en te weinig doorvoelen. Zijn virtuositeit overweldigt, in die zin dat hij de grootste helderheid betracht en die ook deels bereikt, maar deze in de opnamewereld zo geapprecieerde eigenschap werkt minder op het podium. Het weinig pedaalgebruik, de soms wat verkrampte forte-passages, staan in contrast met de gevoelige en meer lyrische stukken. De Chopin die hij als toemaat speelde, toonde diezelfde kwaliteit. Met de jaren zal deze jonge pianist het cerebrale meer en meer verliezen; er wacht hem allicht een grote toekomst.

Antonio Pappano (foto: Riccardo Musacchio & Flavio-Ianniello / EMI-Classics)
Antonio Pappano (foto: Riccardo Musacchio & Flavio-Ianniello / EMI-Classics)
Schumanns tweede symfonie tot slot, waarvan de kern in het 'Adagio espressivo' gelegen is. Pappano en zijn troepen brachten het deel met hartverscheurende finesse. Ook in de andere delen voerde energie het hoge woord, zoals in de gepunteerde ritmes van het eerste deel. De vele imitatieve technieken, door een Bach-bestuderende Schumann graag verwerkt in het symfonische genre, houden de luisteraar bij de les. Op geen enkele van de orkestgroepen viel iets aan te merken, in wat een beklijvende vertolking werd. Ook de royale bisnummers van een in Brussel nog altijd op handen gedragen Pappano toonden een spelplezier die het publiek met warm hart naar huis stuurde.

Meer over Antonio Pappano, Jan Lisiecki, Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.