Met zijn sluittriptiek in de reeks “kwartet” biedt de Handelsbeurs in de maanden maart tot mei ongetwijfeld het meest boeiende van wat er op de klassieke podia in Vlaanderen aan kamermuziek te zien is. Wie het Jerusalem Quartet vervoegd door Alexander Melnikov kan programmeren en dat kan laten volgen door het Quatuor Ebène, houdt onmiskenbaar de vinger aan de vitale pols van de jonge uitvoeringswereld. Ook het concert van 30 maart met het Fauré Quartett bood het beste van wat er aan kamermuziek te savoureren valt.

Fauré Quartett (foto: Evy Ottermans)
Fauré Quartett (foto: Evy Ottermans)
Het nog jonge Fauré Quartett vormt een van die zeldzame vaste pianokwartetten. Aangezien het repertoire niet zo groot is voor deze bezetting, worden de meeste werken hiervoor door gelegenheidsensembles vertolkt of door een bestaand pianotrio met een extra altist, meer zeldzaam door een vast strijktrio aangevuld met een pianist. Het is een zegen toch een vaste formatie te hebben, want de grote pianokwartetten vereisen een hecht ensemblespel en delicate balansoefening. Dat het Fauré Quartett hierin op cd slaagt is meer dan duidelijk uit hun fenomenale opnames van Mozart en Brahms voor Deutsche Grammophon.

Toen Brahms zijn eerste pianokwartet schreef, had hij in feite enkel de grote voorbeelden van Mozart en Schumann om op te bogen. Hij zou van dit werk een van zijn absolute vroege meesterwerken maken die het genre van het pianokwartet overigens naar een hoger plan tilde. Na Brahms was het vooral Fauré die met zijn twee werken voor deze bezetting substantieel bijdroeg aan het repertoire, in die mate dat het Duitse ensemble er zijn naam aan wijdt.

En die naam deden ze in de Handelsbeurs alle eer aan in een uitvoering van Fauré's tweede pianokwartet. Het is een van de werken die de latere Fauré inluiden, waarin de gebaande romantische paden verlaten worden, zonder nog in het vergaand modulerende perpetuum mobile-idioom te gaan klinken. Een grote helderheid is hier nodig om de texturen bloot te leggen, en een grote virtuositeit ook om elke veeleisende partij even mooi vorm te geven. Maar boven alles is het de samenklank, het ademen, het organische dat perfect moet zijn in deze delicate Franse muziek. En hoe volmaakt gaven de Duitsers dit gestalte! Vanuit een heel natuurlijk aanvoelen, innerlijk volledig op dezelfde lijn, zonder een dip in de concentratie, technisch perfect van begin tot eind. Hoewel soms de indruk ontstond dat ze de muziek een ietsje te gepolijst brachten, als een goed geoliede machine, steeg het geheel toch op meesterlijke wijze boven zichzelf uit.

Fauré Quartett (foto: Matt Hennek)
Fauré Quartett (foto: Matt Hennek)
In het eerste pianokwartet van Brahms viel dit quasi-gepolijste volledig weg, met een geniale vertolking als resultaat. De frisheid en het extroverte van het werk sleepten direct mee door de delicate vertaling, vol verleidelijke effecten en fantasie. Hierin konden de leden van het Fauré Quartett anders dan in Fauré zich veel meer laten gaan en toch binnen de grenzen van de partituur blijven, waardoor een verbluffende live-ervaring ontstond.

Over het mooie (en stille!) kader is al veel geschreven. De Handelsbeurs is allesbehalve een stoffige concertzaal. De vitaliteit van het steeds groeiend publiek is hiervan mede een resultante. Maar natuurlijk ook van de topprogrammatie, die de komende maanden minstens twee niet te missen concerten bevat.

Meer over Fauré Quartett


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.