Drie strijkkwartetten van Shostakovich op de tot dan toe mooiste dag van het jaar? De nog volle zomeravond weerhield luisteraars niet om hiervoor af te zakken naar de Gentse Miryzaal. De status van het Jerusalem Quartet als een van ’s werelds topkwartetten zat daar voor iets tussen. Toch werd het concert geen onverdeeld succesverhaal.

Jerusalem Quartet (foto: Felix Broede)
Jerusalem Quartet (foto: Felix Broede)
De Bijloke heeft dit jaar met namen als het Hagen Quartett en Jerusalem Quartet mee ingezet op de liefhebbers van het strijkkwartet. Ook volgend seizoen zal er weer vuurwerk te horen zijn, door onder andere het Cuarteto Casals. De Miry-zaal werkt hiervoor als locatie beter dan bijvoorbeeld de blauwe zaal van de Singel, maar biedt toch niet dezelfde intimiteit en dichtheid als de Handelsbeurs. Dat het grote kwartetrepertoire niet wordt geschuwd is een goede zaak, met terugkerende namen als Mozart, Beethoven, Schubert, Bartok en Shostakovich. Deze laatste, die het ambitieuze doel had in elke toonaard een kwartet te schrijven, kwam in plaats van aan vierentwintig toe aan vijftien strijkkwartetten. Programmatisch interessant is om het eerste en laatste kwartet te combineren, met daartussenin het onbetwiste hoogtepunt uit Shostakovich' output in het genre: het nummer acht.

Waar het eerste strijkkwartet een nog wat vrijblijvend-experimentele sfeer ademt, is het vijftiende doordrongen van serieux en vergroeiing met het genre, van kennis van zijn mogelijkheden. Het eerste kwartet is een kort werk, met neo-klassieke elementen, geijkte structuren als variatie- en sonatevorm. Het grote raffinement van de Jersusalems ten spijt kwam de muziek weinig van de grond. Uiteraard is hun virtuositeit indrukwekkend, bevat de muziek een staalkaart van de mogelijkheden van de vier strijkers. Vooral de altviool en cello lijkt Shostakovich te hebben willen emanciperen. Deze lijn zet hij in het achtste kwartet verder, maar dan muzikaal oneindig veel interessanter. Het is een enorm kwetsbaar werk, dat de componist zelf bij de eerste uitvoering tot tranen toe zou geroerd hebben. Tegelijk bevat het uitbarstingen van emotionele ontreddering, marsachtig, of getormenteerd-lyrisch. Dat Shostakovich hierin het een en ander recycleert uit vorig werk is gemeenzaam bekend. Intensiteit en spanning over het hele werk zijn de kernwoorden voor een goede uitvoering. Het Jerusalem Quartet slaagt erin de hoogtes en laagtes interessant te houden, de aandacht te blijven capteren. Een echte emotionele mokerslag toedienen doen ze echter niet.

Jerusalem Quartet (foto: Felix Broede)
Jerusalem Quartet (foto: Felix Broede)
Zo'n mokerslag kan bezwaarlijk geëist worden in het vijftiende strijkkwartet. Dat vormt eerder een oefening in publiekspijniging. Door de traagheid en de monochromie wordt een sfeer van intense somberheid geëvoceerd. Doodsgedachten troef bij de op dat moment zieke componist, die ongetwijfeld niet kan terugkijken op een gelukkig leven. Deze stijl staat in schril contrast met de berustende sfeer van de late werken van Beethoven of Brahms. Het vergt weinig luisterervaring om te horen welke gemoedstoestand tot de beste composities leidt. In elk geval is zo'n kwartet als Shostakovich' vijftiende er een dat je moet opgedrongen worden tijdens een concert. Dat leek niet de intentie van het Jersusalem Quartet, dat de melancholische kant opzocht, ondanks de snerpende doodsslagen in de vier strijkers. Paradoxaal genoeg werkt een matigende aanpak te weinig in deze muziek: daar is ze als compositie met name te weinig interessant voor. De sleutel ligt in de extremen: blijdschap dat de marteling eindelijk gedaan is, maakt deze muziek het beluisteren waard.

Het is alweer een tijdje geleden dat het Jerusalem Quartet zich met twee Shostakovich-cd's liet opmerken op de internationale platenmarkt. Meer recent lijken ze zich meer met Mozart, Schubert, Schumann en Brahms in te laten. Omschakelen tussen het evenwichtig-intellectueel raffinement van de Austro-Germaanse componisten en de grotesk-effectrijke wereld van Shostakovich kan geen probleem vormen voor een topensemble. Maar misschien is het engagement wel anders, en zeker op zo'n warme lentedag: vandaar de afstand? Los echter van het al dan niet emotioneel betrokken zijn, dit kwartet bewees opnieuw zijn sterstatus – kwartetten met dit volume en zoveel ambachtelijke naturel zijn er immers niet veel. De Bijloke mag dus trots zijn op dit concert, en het is nu al uitkijken naar een volgende Gentse passage van deze jonge wolven.

Meer over Jerusalem Quartet


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.