Wie ziet nu niet graag een jeugdorkest spelen? Energie en toewijding zijn de troeven die een gebrek aan ervaring moeten compenseren. De Junge Deutsche Philharmonie is zo’n gerenommeerd jeugdorkest dat put uit het beste der Duitstalige conservatoria. Idealiter had dit orkest een meer dan alleen degelijk dirigent gehad, wat Thomas Søndergård is. Een onbeheerst gespeeld vioolconcerto van Sibelius wierp echter zijn schaduw aan het begin van dit concert, maar de zon brak door met Tsjaikovsky.

Met een van de drie delen uit Marc Minkowski's Schubert-integrale werd ook in deSingel het nieuw symfonisch abonnement geopend, waarop onder andere het Concertgebouworkest en het Budapest Festival Orchestra intekenden. Op 19 september stond de Junge Deutsche Philharmonie geprogrammeerd onder de enthousiaste leiding van de nog redelijk onbekende Deense dirigent Thomas Søndergård. Wie ooit Claudio Abbado's jeugdorkest, het Gustav Mahler Jugendorchester, aan het werk zag, verlangt opnieuw naar de onvoorwaardelijke toewijding voor de muziek, de openheid waarmee de communicatie met de dirigent verloopt en het spelplezier van de jongeren, niet verstard door de gewenning van een doorsnee orkestcultuur. Kon ook het Duitse jeugdorkest deze frisse wind laten waaien?

Junge Deutsche Philharmonie (foto: Achim Reissner)
Junge Deutsche Philharmonie (foto: Achim Reissner)
Niet in Sibelius' vioolconcerto, dat als eerste werd gespeeld. Het orkest klonk opvallend weinig geïnspireerd, zelfs wat saai, in de nochtans vrij dankbare begeleidingspartij. Zeker in het middendeel leek niemand echt te weten waar het naartoe ging met de muziek. De oorzaak van dit euvel lag bij de 24-jarige soliste Veronika Eberle. Zij zou moeten gelden als een van de grote Duitse vioolbeloftes, maar daar was in Antwerpen heel weinig van te merken. Krampachtig en met een totaal gebrek aan nuance speelde ze de hoekdelen rechtdoor en keihard, overigens ook met de nodige technische mankementen. Doch vooral in het middendeel liet haar muzikale intuïtie te wensen over. Een weinig blijmakende opener die gevolgd werd door een hedendaags werk van Jörg Widmann. Hoewel gebruikmakend van klankgestes, lijkt de grootste voeling toch te bestaan bij de intensiteitsschommelingen in de muziek en dat is een parameter die zo weinig affect oproept, dat men zou willen dat het stuk zo snel mogelijk gedaan is. Als de harmonische en melodische taal zo ver gedissocieerd zijn van een "natuurlijk luisteren", hoe geconstrueerd is dan een concertervaring? Toch doet de Junge Deutsche Philharmonie er goed aan, al is het maar in filosofisch-maatschappelijk opzicht, hedendaagse muziek te programmeren.

Een deugddoende pauze na een lastig eerste deel werd verrassend genoeg gevolgd door een puik uitgevoerde vierde van Tsjaikovsky. Plots klonken de jonge muzikanten wel volbloedig en niet kil, was er wel zin voor muzikale lijn en oversteeg het orkest het louter uitvoerende. Zou de onvolprezen zin voor melodie van Tsjaikovksy hier voor iets tussenzitten? De dramatische motieven, afgewisseld met de smachtende treurnis of lichtvoetige dromerij: de Duitse jeugd kon zich plots iets voorstellen bij de partituur, verplaatste zich in de getormenteerde ziel van de Russische componist en maakte echt muziek. Een vrij schools dirigerende Thomas Søndergård behield de drive en leidde zijn geëxalteerd orkest in goede banen.

Na de weelderige partituur van Tsjaikovsky, wou een enthousiast dirigent er nog de opulente Concertouverture van Szymanowski bijspelen als bisnummer: het orkest had er namelijk een stage opzitten in Polen. Het minder gespeelde werk duurt een klein kwartier en zorgde dus voor een fors tweede deel. De Poolse componist was amper een twintiger toen hij het werk schreef en had nog geen eigen stem gevonden: in alles ademt dit dens georkestreerde en van zichzelf overlopende werk de geest van Richard Strauss. Een kolfje naar de hand van deze jonge Duitsers: ze brachten ook dit werk spanningsvol en warmbloedig. Een stralende afsluiter die de mindere Sibelius voor een stuk grotendeels deed vergeten.

Meer over Junge Deutsche Philharmonie, Thomas Søndergård, Veronika Eberle


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.