Als een mens in België een toporkest met dito dirigent aan het werk willen zien, moet men, voor wat klassieke muziek betreft, eigenlijk uitsluitend afzakken naar BOZAR. De “cyclus wereldorkesten” van Brussels belangrijkste concertzaal bevat dit jaar opnieuw namen als het Concertgebouworkest Amsterdam, de Staatskapelle Dresden en zopas was het London Symphony Orchestra te gast met zijn charismatische chef-dirigent Valery Gergiev.

Gergiev heeft bewezen een grote publiekstrekker te zijn in Brussel. Vorige concerten in BOZAR, vaak met een Russisch programma, bleken steevast een overdonderend succes. Zo kwam hij vrij recent nog de vijfde symfonie van Tchaikovsky spelen op het Klarafestival en met het door hem opnieuw op de kaart gezette Mariinsky-orkest vertolkte hij naast Borodins tweede een ongehoord mooie Fantasie-ouverture tot Romeo en Julia.

Valery Gergiev & LSO (foto: Alberto Venzago)
Valery Gergiev & LSO (foto: Alberto Venzago)
Gisteren was er opnieuw Tchaikovksy, met zijn eerste symfonie, bijgenaamd 'Winterdromen'. Deze titel dekt geen programmatische lading: zoals we van de Russische componist kunnen verwachten staat de muzikale inhoud volledig op zichzelf. Deze van romantiek doordrongen symfonie is structureel eenvoudig en conventioneel opgevat, gebruik makend van bijvoorbeeld de sonatevorm. De transparante en evenwichtige manier waarop het gecomponeerd is, geeft alle ademruimte aan de prachtige melodieën die erin zitten verwerkt. Ondanks het feit dat dit nog een vroeg werk van de componist is, beweegt de muziek zich met de grootste natuurlijkheid voort. Het hoeft dus niet te verbazen dat Tchaikovsky zelf altijd erg gehecht gebleven is aan zijn eersteling.

De kracht van een goede uitvoering ligt in het tot expressie brengen van de grote lijn en opbouw. Gergiev, die als het ware met deze muziek vergroeid is, slaagde daar met glans in en paste daarenboven zijn kenmerkende energie op de partituur toe. De fenomenale virtuositeit en muzikaliteit van de solisten van het LSO voegden hieraan een dimensie toe die alleen diep ontroerend kan worden genoemd. Neem het langzame deel van de symfonie, dat met zijn intense melancholie doet denken aan de tragische momenten uit Eugene Onegin, waarin de houtblazers stuk voor stuk konden uitblinken in kleur, verfijndheid en lyrische kracht. Bij deze betoverende muziek heerste er een stilte in de zaal, alsof Lenski in hoogsteigen persoon zijn stervensaria aan het zingen was.

Valery Gergiev (foto: Marco Borggreve, Decca)
Valery Gergiev (foto: Marco Borggreve, Decca)
De enorme kwaliteit van het LSO kwam ook op andere vlakken tot uiting, onder meer in de gloedvolle unisono van de hoorns en de gebalde en intense klank van de trombones. Wat telkens opnieuw opvalt als men een tijdje geen dergelijk orkest gezien hebt: het hallucinante volume dat de strijkers kunnen genereren, gewoon als ze zijn om in het Londense Barbican Centre te spelen. De Henry Le Boeufzaal werd gewoonweg gevuld met een klank waarvan men tot op de achterste balkons achterover viel.

Na de pauze kwam Ravels magistrale orkestratie van de 'Schilderijententoonstelling' van Mussorgsky aan de beurt, nog zo een monument uit het Russisch repertoire. Ravel toverde een amalgaam van kleuren tevoorschijn uit de reeds caleidoscopische pianopartij. Een vast motief ('Promenade'), ingeluid door een solo-trompet, voert langs verschillende schilderijen die telkens een ander gevoel oproepen. Gergiev is hierbij een ideale gids met perfecte tempokeuzes, interessante pauzes en, meer metafysisch, zijn begeesterende aanwezigheid. Dirigent en orkest capteerden moeiteloos de onbehaaglijkheid van 'Gnomus', de weemoedigheid van het 'Oude kasteel', het vrolijk-humoristische van de 'Kuikentjes', de lugubere 'Catacomben'-sfeer, of de majesteitelijke 'Poort van Kiev'. In al zijn verscheidenheid kwam het werk toch als groot geheel tot zijn recht, met dank aan Gergievs zin voor overzicht.

Als onwankelbare peilers, stonden topsolisten, virtuositeit en een imposante klankproductie garant voor een spectaculaire luisterervaring. In deze Russische meesterwerken "onder autochtone leiding" kwam dit het totaalresultaat in die mate ten goede, dat het een onvergetelijk avond werd. Het publiek gaf hier overigens met overgave blijk van.

Meer over London Symphony Orchestra & Valery Gergiev


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.