Hoewel The Mars Volta slechts negen maanden geleden hun laatste studioalbum 'Frances the Mute' uitbrachten en hun liveplaat 'Scabdates' nog geen week uit is, heeft bandleider Omar A. Rodriguez-Lopez net een nieuw album klaar. De opvolger voor zijn 'A Manual Dexterity: Soundtrack Volume One' uit 2004 werd simpelweg 'Omar Rodriguez' getiteld. Dit werk kwam de zelfverklaarde "salsa hippie" in Antwerpen voorstellen, met twee zeer aparte voorprogramma's.

Een explosie van drums

Medications mocht de spits afbijten en deed dit op een originele manier: toen bassist Chad Molter en gitarist-zanger Devin Ocampo het podium betraden met wat op een soundcheck leek, bleek dit een zeer nihilistische, letterlijk ééntonige intro te zijn. Drumbeest Andrew Becker kwam erbij, stak de oordopjes rustig in en begon toen op een onmenselijke wijze zijn drums te tormenteren, door onder andere zijn ridecimbaal met een maracas te bespelen. De man maakte een enorme indruk met zijn complexe, bikkelharde en originele spel: hij leek wel Dave Grohl in het vijfvoudige. Tijdens het eerste nummer speelde Molter welgeteld één basnoot en werd de zaal gevuld met een sferisch gevoel. Vanaf het tweede lied ging daarentegen stevig de beuk erin en kreeg Hof ter Lo een mengeling van prog, stonerrock en soundscapes te horen. De band had wel technische pech maar wist dit uistekend op te vangen door spontane improvisaties. Toch was de zang niet volledig overtuigend, maar muzikaal, en dan vooral wat de ritmesectie betreft, zat het meer dan snor. Van deze jongens gaan we nog horen.

Kleurrijk klankenspel

Radio Vago zag er zeer apart uit: de afro van drumster Jenny Vassilatos was even groot als de basdrum, wat contrasteerde met de bleke blonde saxofoniste-toetseniste Olivia Parriott en stoere snarenplukster Jen Gillaspy. De instrumentale muziek van dit trio was enorm sfeervol: de minimalistische drums waren perfect gedoseerd en catchy, de riffs zeer melodisch en snel herkenbaar. Doordat zowel de gitaar als de sax een pedalenbord tot hun dienst hadden, kregen beiden wah-, chorus- en delay-effecten over zich heen, wat voor een eigen geluid zorgde. Niet zo overweldigend als Medications, maar minstens even genietbaar.

Vijf op vijf

Omar A. Rodriguez Lopez, ex-At the Drive-In en ex-De Facto meesterbrein van The Mars Volta, had een meer dan leuk kwintet samengesteld: drummer van dienst was Omars broertje en Mars Volta-gastmuzikant Marcel Rodriguez-Lopez, die samen met Mars Volta-bassist Juan Aldereta de La Pena een overontwikkelde ritmetandem vormde. Een zeer obscure Chinese man nam de grote collectie klankborden en synths voor zijn rekening en wist onder andere zijn theremin met een aansteker te bespelen. Ook Mars Volta-gastmuzikant Adrian Terrazas-Gonzales blies letterlijk de ziel uit zijn lijf met een sax en fluit, waarnaast hij ook koebel, maracas en claves stevig wist te behandelen. En uiteraard was er stergitarist en muzikaal regisseur Omar om het af te maken.

Jimi Hendrix: The Sequel

De Magere Hein was zoals steeds verlegen (een stille "Hi" moest als begroeting volstaan), maar zodra de muziek begon was er geen houden (en ontkomen) meer aan. Omar sprong van links naar rechts, accentueerde de muziek met spastische dansjes en regisseerde de groep met een energieke maatslag in de lucht. Aangezien de Zuid-Amerikaan zijn laatste nieuwe soloalbum in Amsterdam opnam, zijn alle songtitels opvallend genoeg in het Nederlands. De dissonante solovirtuoos opende met intro 'Een Ode aan Ed Van Der Elsken' en vlamde rechtstreeks in het minstens twintig minuten klokkende 'Regenbogen Stelen van Prostituees': organischer kan rock nauwelijks worden. Elk nummer duurde eindeloos en hoewel het steeds gebaseerd was op het jammen rond één monsterriff, verveelde het geen seconde. 'Jacob Van Lennepkade' was eveneens een stevige trip naar het eindeloze, 'Vondelpark bij Nacht' zorgde voor een rustigere sfeer en de bedwelmende afsluiter 'Spookrijden op het Fietspad' sloot het geheel mooi af. Krachtig en onderbouwd jammen rond simpele maar geniale melodietjes: het kàn. Het hele concert was pretentieloos en gezellig van begin tot eind: het feit dat het publiek zeer klein was, hielp daar enkel aan mee.

Discografie Omar Rodriguez

  • A Manual Dexterity: Soundtrack Volume One (CD / Gold Standard Labs) – 2004
  • Omar Rodriguez (CD / Gold Standard Labs) – 2005

Discografie The Mars Volta

  • Tremulant (CD / Gold Standard Labs) – 2002
  • Deloused in the Comatorium (CD / Universal) – 2003
  • Frances the Mute (CD / Universal) – 2005
  • Scabdates (CD / Universal) – 2005

Meer over The Omar A. Rodriguez-Lopez Quintet


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.