Ter verduidelijking: Méan is een gezellig, piepklein en verlaten dorpje in de provincie Namen, waar een heel jaar niets te beleven valt. Maar sinds 2005 verandert dit kerkdorp elke zomer eenmalig in een heus metalwalhalla. Het Metal Méan festival is ondertussen uitgegroeid tot een vast begrip in de Belgische metalscene, waar voornamelijk Vlamingen en Walen samen komen genieten van een dag vol extreme metal. Metal Méan 2012, dat plaatsvindt op zaterdag 18 augustus, belooft niet anders te zijn. En dat is maar goed ook.

(foto: Gorath)
(foto: Gorath)
Dankzij Gorath, een gerenommeerde vierkoppige Belgische black-metalband die bezig is aan zijn afscheidstournee, hebben de metalfans een reden om vroeg paraat te staan. Al vijf langspelers hebben meesterbrein Filip Dupont en zijn collega’s losgelaten op de wereld. Telkens vol professionele, vernieuwende en experimentele black metal. Niet die vervelende stofzuigerklank die het genre zo vaak teistert, maar een progressieve benadering van een muziekstijl dat daar niet veel ruimte voor laat. Het recente opus ‘Apokálypsis - Unveiling The Age That Is Not To Come’ blinkt uit door een combinatie van epische gitaarriffs, bombastische drums en dromerige soundscapes.

Dat de organisatie graag verrast, is geweten. Minder dan een maand voor aanvang van de 8ste editie kwam het festival lastminute met het Braziliaanse Krisiun op de proppen. Al sinds het begin van de jaren ’90 brengt de driekoppige band strakke death metal met hier en daar een vleugje exotische flamenco. Terwijl eerdere albums uit één lange en brute blastbeat bestonden, vertoont het recente werk meer afwisseling. Dat is ook het geval op de laatst verschenen langspeler ‘The Great Execution’, die opvalt door zijn gevarieerde structuren. Klassiekers zoals het meedogenloze ‘Combustion Inferno’ en het blasfemische ‘Conquerors Of Armageddon’ stormen je oor binnen terwijl de breakdown in ‘The Will To Potency’ de grond doet daveren. Krisiun kan weinig mis doen; totale muzikale verplettering is op komst.

(foto: Storm Crow)
(foto: Storm Crow)
Voor de eerste keer in enkele jaren overstemt de death metal  zijn tegenhanger black metal op de lineup. Toch is dat laatste genre met het Noorse Taake, die het festival in 2009 al eens overrompelde, goed vertegenwoordigd. Op het eerste gezicht is deze band niet echt origineel, maar dat is snel vergeten omdat alles zo heerlijk episch en memorabel klinkt. De ijskoude openingsriff van ‘Nattestid I’ blijft plakken en ‘Nordbundet’ van het in 2011 verschenen topalbum ‘Noregs Vaapen’ is opvallend veelzijdig. De donkerheid klinkt niet te kitscherig, wat wel eens durft voor te vallen. De energieke (en veelbesproken) frontman Hoest entertaint het publiek en bezorgt het kippenvel met zijn kille screams.

Na enkele annulaties ziet het ernaar uit dat de Amerikaanse death-metalmachine Immolation deze keer echt naar België afzakt. De donkere muziek van deze vier New Yorkers, die voorzien is van loodzware gitaarriffs, maakt alles wat zijn pad doorkruist kapot en de waanzinnige solo’s, die de ogen doen uitpuilen, hebben een onoverwonnen klank. Veelzijdig breaks laten nekken kraken terwijl de unieke vocalen van frontman Ross Dolan rochelend hun eigen ding doen. Dankzij het eigen, herkenbare geluid behoort de band terecht tot de wereldtop en de laatste worp ‘Majesty and Decay’ verstevigde deze positie. Catchy maar ingewikkeld, melancholisch traag en dan weerzinwekkend snel, verpulverend zwaar en toch zo gedetailleerd: Immolation kan het allemaal. Intimiderende, obscure schoonheid!

Voor de fans, door de fans. Er zijn maar weinig festivals die deze ideologie nog hanteren, en Metal Méan is daar één van. De gewaagde programmatie, zeer schappelijke prijzen en unieke locatie maken van dit festival een absolute aanrader voor elke extreme metalfan.

Meer over Metal Méan 2012


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.