Als hedendaags componist is Rolf Riehm in deze contreien misschien minder bekend, wat niks af doet van het feit dat hij sinds het begin van zijn studies compositie in 1958 een indrukwekkend aantal werken voltooid heeft voor de meest uiteenlopende bezettingen. Als componist valt Riehm moeilijk te categoriseren, omdat hij zich met opzet verzet tegen alles wat conventioneel is - hij vindt dat een herkenbare schrijfstijl of karakteristieken die een kunstenaar tot een bepaald stijlidioom beperken met uiterste argwaan bekeken moeten worden.

Over de audio

De titel 'Ahi bocca, ahi lingua' heeft Riehm geleend van de madrigalen van Claudio Monteverdi, maar verder verwijst hij in het werk nauwelijks naar de madrigalen zelf. Hij gebruikt de twee woorden "bocca" (mond) en "lingua" (tong) om het verschil tussen zang en spreken in zijn werk te onderlijnen: stukjes van een tekst wordt in unisono gesproken door de vier vokalisten - Riehm speelt hier met de dubbele betekenis van het woord "lingua" dat ook "taal" kan betekenen - en tussen de stukken tekst door komt dan gezongen commentaar zonder tekst ("bocca" verwijst dan naar de bijna klankloze phonemen). In de gezongen commentaar tussen de stukjes tekst wordt Riehms voorliefde voor het uiteenlopende en onvoorspelbare direct duidelijk. Geen twee comentaren lijken op elkaar, en hij gebruikt allerlei klankbeelden om de tekst te becommentarieren, van holle octaven en kwinten tot complexe dissonnante akkoorden, van uitgebreide glissandi tot kleine, gerafinneerde ornamenten die de luisteraar weer terugbrengt naar de klankwereld van Monteverdi.

Meer over Rolf Riehm


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.