Een (onterecht, zo zal blijken) totaal onbekende componist, tijdgenoot van Richard Strauss, levend in periodes van oorlog, venieuwing, muzikale revoluties die een één-akter componeert: wat gaat dit worden? Het resultaat is leuk, hups, eigenlijk bijna operette-achtige en toch vooruitstrevend! De ouverture maakt de luisteraar meteen goedgezind: en mengeling van Offenbach met een hoog Johann Strauss-gehalte, zij het wat verfijnder georchestreerd. Het onderwerp van deze korte opera is al even amusant als de muziek van de eerste minuten van deze plaat. Susanna, getrouwd met de jaloerse Gil, mag van deze niet roken maar doet het stiekem toch (vandaar de titel 'Susanna's geheim'). Wanneer Gil de rookgeur opmerkt, is hij ervan overtuigd dat zij een affaire heeft... met een roker dan nog wel! De start van een reeks komische scènes.

Enkel twee protagonisten houden het verhaal staande. Dit is een vrij zware opdracht voor beide zangers, ook al duurt het hele werk slechts drie kwartier, maar die brengen het er op deze (live!) opname erg goed vanaf. Ángel Ódena (Gil) heeft vooral in de eerste helft van de opera veel te doen, Judith Howarth in de tweede. Ódena beschikt over een mooie, ronde basstem en is bijzonder expressief als jaloerse echtgenoot. In dramatische passages (bij de 'ontdekking' dat Susanna een minnaar heeft) klinkt de muziek zo overdramatisch dat het geestig wordt, met Gil die totaal de pedalen kwijtraakt. Eén van de mooiste passages van dit werk is de (te) korte aria 'Evitiam che un domestico', waarbij Ódena begeleid wordt door een lieflijke pianopartij die het midden houdt tussen Bellini en Mozart. Sopraan Judith Howarth heeft een heel expressieve, ronde stem met soms een overdreven vibrato. Dit is op sommige plekken niet echt gepast, maar in de scène waar zij toneel speelt voor haar echtgenoot maakt het de situatie des te komischer. De muziek vliegt voorbij, en in het intermezzo halverwege het werk herneemt de klarinet het mooie thema van de piano uit bovengenoemde aria. Hetzelfde thema komt in het slotduet terug waarin Susanna en Gil elkaars fouten vergeven en staat symbool voor de liefde die ze voor elkaar koesteren.

Het filharmonisch orkest van Oviedo wordt enthousiast geleid door Friedrich Haider, die een serieuze drive in de muziek steekt. Soms lijkt Wolf-Ferrari Wagner te imiteren en vrij hedendaags te schrijven en zo is de hele opera echt het ontdekken waard. Een cd die onvermijdelijk een glimlach tovert op het gezicht van wie het beluistert!

Meer over Ermanno Wolf-Ferrari


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.