Bijna het volledige oeuvre van Heinrich Schütz (1585-1672) bestaat uit religieuze vocale muziek. Hij maakte deel uit van de protestantse Duitse kerkmuziektraditie waarin later Bach een belangrijke rol zou spelen. Eén van de centrale werken van Schütz zijn de drie bundels 'Symphoniae Sacrae'. De derde bundel, ontstaan in 1650, is op deze dubbelcd terug te vinden in een uitvoering met Konrad Junghänel aan het hoofd van Cantus Cölln en Concerto Palatino.

Waar de eerste bundel 'Symphoniae Sacrae' uit Latijnse motetten bestaat, wordt in de twee andere bundels enkel in het Duits gezongen. Daarmee kan al direct een van de grote troeven van deze opname aangehaald worden: de uitmuntende tekstverstaanbaarheid. Voor Schütz staat de muziek ten dienste van wat de tekst uitdrukt, wat diverse effecten bewijzen. Zo is er het expressieve aanroepen van Jezus in 'O süßer Jesu Christ', of zijn er de vrolijke coloraturen op Alleluia in 'Feget den alten Sauerteig aus'. Indrukwekkend is de manier waarop de herhaalde uitroepen in 'Saul, was verfolgst du mich?' door het spelen met dynamiek en tessituur het vervolgen van Saul echt tot leven brengen. De ritmische activiteit hiervan contrasteert volledig met de ingetogenheid van het 'Vater Unser', waarin Schütz met de voortdurende imitaties zijn contrapuntische kracht toont en vanuit de inventieve melodieën wringende dissonanten laat ontstaan. De expressiviteit van het gebed wordt nog verhoogd door het telkens herhalen van het dalend motief op Vater. De zangers van Cantus Cölln laten in hun uitvoering ervan ook perfect horen dat ze weten wat er harmonisch gebeurt door hier en daar wat ruimte te geven aan een collega of door een bepaald motief wat meer te laten uitkomen. Gedurende de hele cd demonstreren ze als ensemble een mooie, transparante klank vol aandacht voor de expressie van de tekst. Het is ook als ensemble dat ze het sterkst uit de hoek komen, want tijdens solistische momenten durven er al eens wat intonatieproblemen opduiken. De instrumentale kant van deze opname wordt met verve verdedigd door de strijkers en continuo van Cantus Cölln en vooral door de uitmuntende blazers van Concerto Palatino. Deze vijf blazers halen schijnbaar moeiteloos de onmogelijkste krachttoeren uit hun instrumenten en maken indruk door de soepelheid en de zuiverheid van hun spelen. Dirigent Konrad Junghänel voelt perfect aan waar de muziek heen wilt en vindt steeds de juiste ritmische balans om alles natuurlijk te laten overkomen.

Meer over Heinrich Schütz


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.