Dit 41ste volume in een integrale opname van Bachs religieuze cantates focust op vier solocantates, vier latere werken die Bach tijdens zijn vierde jaargang als cantor in de Thomaskirche in Leipzig schreef. Nadat hij drie jaar lang genoodzaakt was geweest om elke week een nieuwe cantate af te leveren, nam zijn werkdruk nu af zodat hij in staat was om tijd te besteden aan meer persoonlijke werken. Twee van de cantates op deze plaat; BWV 56 en BWV 158 zijn voor een bas solist geschreven terwijl de mooie cantate BWV 82 'Ich habe genug' hier in een versie voor sopraan wordt voorgesteld. (Bach componeerde namelijk ook een versie voor bas die op het 38ste volume in de reeks voorgesteld werd). BWV 158 tot slot, waarvan de datering wat problematisch is, gebruikt twee solisten, bas Peter Kooij en sopraan Hana Blazikova.
De vlotte klank en interpretatie van het Bach Collegium Japan mag men na veertig cd's al wel gewoon zijn dus wie voorgaande cd's heeft gehoord weet waaraan hij zich mag verwachten. De soepele klank van de hobo's, zonder dat typisch zware enerzijds of dat kwetsbare anderzijds dat barokhobo's wel eens kan kenmerken is een constante maar deze opname bevat ook verder mooie instrumentale momenten. De vioolstem die de traverso dubbelt in de mooie sopraanaria 'Schlummert ein, ihr matten Augen' doet dat zo zacht dat die louter een kleur toevoegt en volledig onder de op zich al zachtaardige klank van de traverso blijft. De laatste aria van dezelfde cantate, BWV 82, bezit een opvallend enthousiast en levendig karakter en de vioollijnen uit de aria 'Welt, ade, ich bin dein müde' wordt gedetailleerd gefraseerd en vorm gegeven. Suzuki bezit zeker die flair voor het theatrale die deze Bach cantates kunnen gebruiken, zoals aan het begin van cantate 56, waar hij onder de veelzeggende tekst 'Ich werde mein Kreuzstab gerne tragen' de klagende bas-aria magistraal inleidt.
De heldere stemkleur en soepele stem van sopraan Carolyn Sampson laat wat horen dat ze eigenlijk een grotere stem bezit dan ze in dit kleinschalige barokrepertoire gebruikt maar in de aria 'Schlummert ein, ihr matten Augen' kan ze uiterst intiem en bescheiden gaan klinken. Uitspraak wordt duidelijk verzorgd, zowel bij beide sopranen als bij Peter Kooij, waarbij Kooij vooral voor verstaanbare recitatieven met veel inlevingsvermogen kan zorgen. Verder worden ook de eindkoralen bij elke cantate solistisch, met vier zangers in plaats van met koor, uitgevoerd, iets wat perfect in de geest van deze minder grootschalige werken past.
Deze cd zet de uitstekende lijn van de voorgaande opnames van het Bach Collegium Japan voort, met bekende, uitstekende solisten en een vlotte, muzikaal logische interpretatie. Op BWV 82 na zijn dit niet de meest bekende cantates uit de zowat 200 die Bach componeerde maar in deze uitvoering zijn ze zeker het ontdekken waard.
Meer over Johann Sebastian Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links