Een integrale opname van Bachs cantates bij het Zweedse label BIS records door het Bach Collegium Japan en haar dirigent en bezieler Masaaki Suzuki is al aan haar tweeënveertigste volume toe. Meestal zijn de cantates op een enkele cd niet zomaar willekeurig gekozen en dat is hier ook zo: de vier cantates op deze plaat dateren alle vier uit 1726, een jaar waaruit nog maar weinig cantates bewaard zijn gebleven. Terwijl uit Bachs eerste jaren als kantor in Leipzig voor haast elke zondag van het jaar minstens een cantate overgebleven is, nam zijn productiviteit vanaf 1726 wat af. De vier werken (BWV 72, 32, 13 en 16) die hier gepresenteerd worden maken deel uit van een reeks van acht opeenvolgende cantates die Bach voor de zondagen na kerstmis schreef.
Trouw aan de gewoonte van de vorige eenenveertig cd's uit de reeks, bezit ook deze opname een rijke, warme koor- en orkestklank, die het beste uit de opnameruimte haalt. Koorgedeeltes bevatten wat meer galm van recitatieven of aria's maar dit staat een transparante lezing van Bachs muziek nooit in de weg. BWV 16 is een nieuwjaarscantate maar opent, weinig karakteristiek, niet met trompetten en pauken maar met een koorfantasie in mineur. Instrumentale soli komen doorgaans knap afgewerkt en muzikaal over, zoals de fanfaremotiefjes op corno da caccia in cantate 16 in de bas-aria 'Lasst uns jauchzen, lasst uns freuen' of de zachtaardige combinatie van orgelcontinuo, traverso en oboe da caccia op verscheidene plekken in cantate 13. Het zijn echter vooral de hobo's en aanverwante instrumenten die mogen schitteren, zoals blijkt uit de obligate hobosolo in de sopraanaria 'Mein Jesus will es tun' uit BWV 72 of de prachtig warme partij voor oboe da caccia in de tenoraria 'Geliebter Jesu, du allein' uit cantate 16.
Het Bach collegium Japan beschikt over uitstekende zangers in haar koor en geeft daar een overtuigend bewijs van in het openingsdeel van cantate 72 'Alles nur nach Gottes Willen', met een opgewonden en opwindende lezing van Bachs drukke polyfone koortextuur. De koralen waarmee elke cantate afsluit, komen dan weer wat hoekig over, terwijl de boodschap van elke koraal best genuanceerder gebracht kan worden.
Sopraan Rachel Nicholls voelt zich erg natuurlijk thuis in dit repertoire en zingt met een vlakke maar niet kleurloze barokstem. Altus Robin Blaze bezit een karakteristiek lichte, heldere stem, zonder het afgevlakte dat men wel eens met dit stemtype wil associëren. Ook tenor Gerd Türk komt erg goed over want hij zingt verstaanbaar en accuraat, met een vlotte hoogte en een soepele techniek die hem in staat stelt quasi moeiteloos sprongen en loopjes te nemen. Bas Peter Kooij zorgt voor een sterke lezing van Bachs recitatieven, die zowel erg verstaanbaar als vertellend overkomen.
Met vier sterke solisten en een orkest dat al ettelijke keren haar waarde bewezen heeft, blijft dit een overtuigende en erg mooie Bach-cd in een integrale opnamereeks die tot de beste van dit moment behoort.
Meer over Johann Sebastian Bach
Verder bij Kwadratuur
Interessante links