Dat Anna Netrebko de grootste opera diva van de eenentwintigste eeuw is, staat al lang buiten kijf. Dat ze over een natuurlijk gevoel voor het sprankelende en glemoureuze beschikt, heeft ze keer op keer op scène getoond, en voor haar vierde solo cd bij Deutsche Grammophon heeft ze 18 stukken van verschillende componisten gekozen, die bijna allemaal tot het lichtere genre van klassieke zang behoren: bekende salonliederen van onder andere Richard Strauss en Reynaldo Hahn en arias uit operettes die met de tijd ware superhits zijn geworden, zoals de bekende 'Belle nuit, o nuit d'amour' uit 'Les Contes d'Hoffmann' van Jacques Offenbach of 'Meine Lippen, sie Küssen zo heiss' van Franz Lehar. Netrebko heeft ook één religieus stuk op haar cd gezet: de heel bekende 'Pie Jesu' van Andrew Lloyd Weber, die ze samen met de knapensopraan Andrew Swait vertolkt.

Champagne, kaviaar en nog meer champagne, zo kan deze opmerkelijke cd van Anna Netrebko best omschreven worden. Ze heeft voor een heel veelzijdig repertoire gekozen: ze trakteert de luisteraar op ingetogen en ontroerende stukken zoals 'Depuis le jour' van Charpentier (niet te verwarren met zijn naamgenoot uit de barok) waarin ze haar kraakheldere, schitterende hoogte en onovertroffen legato kan showen. Daartegen zet ze opgetogen, sprankelende stukken zoals 'Heia in den Bergen' van Kalman en 'Il Bacio' van Arditi die opvallen door de meeslepende energie van Netrebko en haar meesterlijke stemtechniek. Zoals het voor grote divas hoort zet ze ook schitterende versies van overbekende superhits neer zoals de 'Belle nuit' van Offenbach, dat heel de wereld heeft leren kennen in de soundtrack van 'La vita é bella' en 'Meine Lippen sie küssen zo heiss' van Lehar. De stem van Netrebko is niks minder dan een natuurfenomeen. De lichte sopraankleur en perfecte helderheid in de hoge passages liggen haar natuurlijk voor de hand, maar ook de iets donkerder mezzo-kleur die van pas komt in de liederen van Dvorak en Rimsky-Korsakov heeft ze perfect onder de knie. Buiten een geboren gevoel voor het sprankelende en glemoureuze beschikt Anna Netrebko ook over een buitengewone talenknobbel. Ze zingt op deze cd in tien verschillende talen en alleen een geboren Scandinaviër met een zéér gevoelig oor voor Noorse uitspraak zou raden dat het een Russische zangeres is die de mooie, ingetogen 'Solveigs Sang' van Grieg zo ontroerend vertolkt. Het Prague Philharmonic Choir vergezelt de zangers in vier stukken en brengt met hun aangename sound een mooi reliëf aan de cd. Hun opgetogen antwoorden en handgeklap in 'Heia in den Bergen' van Kalman contrasteert met de mooie, discrete achtergrond die ze in de 'Belle nuit, o nuit d'amour' van Offenbach en de hemelse 'Pie Jesu' van Lloyd Weber bieden. In dit mooie stuk wordt Netrebko vergezeld van de jonge knapensopraan Andrew Swait, en de zangers geven met hun mooie timbres en kraakheldere stemmen de luisteraar een onvergetelijk moment van rust en bezinning.

Mocht er een score van zes platen op vijf bestaan, zou het nog te weinig zijn voor deze schitterende cd. Een intelligente en gevarieerde keuze van stukken, een vijf-sterren cast, de mooie, expressieve stem van Anna Netrebko en de gevoelige directie van Emmanuel Villaume maken van deze cd een mooie ketting van 18 heerlijke parels en een aanrader voor iedereen.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.