Het is een cliché, maar er schuilt waarheid in: de Gentse Feesten bieden voor elk wat wils. Zo kan de klassieke muziekliefhebber ’s namiddags terecht in de Sint-Baafsabdij. Daar plaatst, zwart-wit gesteld, Muziekcentrum De Bijloke ervaring en maturiteit naast bevlieging en energie. Op het openingsconcert van 15 juli tekende celliste Marie Hallynck voor de eerste rol en nam ze de jonge pianist Julien Libeer op sleeptouw. Met mooie kamermuziek als resultaat.
De Gentse Sint-Baafsabdij baadt in een sfeer van rust. Tussen de regenbuien door kuieren de mensen door het groen en de ruïnes: in afwachting van het uitverkochte openingsconcert van de cyclus die hier nu sinds drie jaar doorgaat. De twaalfde eeuwse refter is een inspirerende setting voor concerten; dit jaar drie keer klassieke kamermuziek, eenmaal wereldmuziek en ten slotte jazz. Het concept is een oude rot in de muziekwereld naast een opkomend talent plaatsen, en dat in de gemoedelijke sfeer van een zomernamiddag. De Waalse celliste Marie Hallynck wordt volgend jaar veertig en draait al een hele tijd mee in het concertleven. Toch heeft haar jeugdig-positieve uitstraling met de tijd niets aan kracht verloren. Zeker nu ze het podium mocht delen met de vijfentwintig jarige pianovirtuoos Julien Libeer, ontbond ze haar duivels in Schumann, Webern en Beethoven.
Hoe dan ook was het publiek, dat met zon binnen- en nadien terug naar buiten kwam, opgetogen. Vooral dankzij de ongeremd-bevallige Marie Hallynck in twee meesterlijke cello-klassiekers: verkwikkende kamermuziek!