Het is reeds vanaf de zogenaamde eerste drum’n’bassgolf in de jaren ’90 dat Addicted Kru Soundsystem in de undergroundscene producet en pronkt. Pas vanaf de naamsverandering tot AKS en mede dankzij de internationale populariteit van frontdame Selah Sue een vijftal jaar geleden, begon het verhaal van dit Leuvense collectief naar de oppervlakte te kruipen. Nu met Lola een opvolger gevonden is die vocaal zeker niet onderdoet en het genre bij het brede – vooral jonge – publiek populairder is dan ooit, lijkt de tijd rijp om met een ep’tje op de proppen te komen.
Al vanaf de eerste tonen van opener ‘Close’ druipt de ervaring en vakkundigheid van deze muziek. Grappig genoeg begint AKS zonder drum’n’bass of – de nieuwste specialiteit – dubstep. Schuifelende breakbeats, hoofdknikkende hihats en een tapijt van spacetunes zorgen samen met akoestische gitaar en gemoedelijke orgelklanken voor een warm, ontvankelijk kader. Een eerste keer mag Lola bewijzen waar ze toe in staat is. De twintiger bezit een ijzersterke kracht, vooral in de hoge registers en zorgt dankzij haar licht hees accentje voor de uitstraling van een heuse r&b-diva.
Het is echter vooral in de tweede song ‘Round & Round’ dat AKS echt zichzelf kan spelen. Hakkende breaks monden uit in een eerste echte drum’n’bassontlading. Lome tunes en een populair aanvoelend pianomotiefje transformeren in diepe baspulsen en dubtunes. “The vibes are spinning round and round”, zo is het maar net. En dan halveert het ritme op het einde en komt het dubstepvirus helemaal boven, waarbij de voor de hand liggende link met drum’n’bass nog eens wordt verduidelijkt.
Opvolgers ‘Out of Control’ en zeker ‘Glorious Downfall’ komen wat minder trefzeker over. De eerste doet de ritmische toverformule van vorige track nog eens mager over maar lijdt onder een gebrek aan een sterke melodie (hoewel de basisgroove op gitaar wel leuk is). Lola zorgt met haar overdosis aan hoge vocale uithalen een voor een minder prettig soulaccentje waardoor het nummer iets te sterk naar een poging tot populariteit ruikt. ‘Glorious Downfall’ is dan weer de tegenpool en blijkt een instrumentale track te zijn. Mellow tunes, borrelende loungegeluiden en schuifelende breaks zorgen wel voor een leuk gevoel, maar de track komt net wat te dartel en weinig samenhangend over.
Als extraatje is deze ep verrijkt met een vijfde song: een liveregistratie van de reeds eerder uitgebrachte single ‘Give it Back’ op radiozender Studio Brussel. Droge beats die uitbarsten in veelgelaagde drum’n’basspartijen staan geheel ten dienste van de vocale capriolen van Lola. Hier komt de soulvibe, ondanks een minder geslaagde eindbalans (gebrekkige mastering?) wel mooi tot zijn recht.
AKS heeft zich inmiddels de status aangemeten als “live dubstepband”. Over die genrestempel valt te discussiëren, maar feit is dat het tot zes koppen uitgegroeide gezelschap niet enkel op podium voor de nodige sensatie zorgt, maar dus ook op plaat mooie dingen weet neer te zetten. Het is te hopen dat een van de vier basistracks als single zal opgepikt worden, want ‘Out of Control’ mag zeker ontdekt worden!