Binnen de wereld van de klassieke piano is de Oostenrijkse virtuoos Friedrich Gulda steeds een buitenbeentje geweest. Hij voerde al op zeer jonge leeftijd Beethovens volledige pianosonates uit – iets waar de meesten zich pas laat in hun carrière aan wagen, ondernam geregeld uitstapjes naar de jazzwereld, componeerde en dirigeerde. Dat hij in 1999 het bericht van zijn eigen dood de wereld instuurde – om te zien hoe de mensheid erop zou reageren – is allicht zijn meest opmerkelijke stunt. Deze ietwat bizarre duizendpoot had behalve voor Beethoven een grote liefde voor Claude Debussy, wiens preludes hij in 1967 opnam voor Universal, een uitvoering die recent heruitgebracht werd.

Hoewel ze uitgebracht werden in twee bundels heeft Debussy zijn preludes nooit als een serie bedoeld, maar beschouwde hij de vierentwintig composities als op zichzelf staande werken. Of het nu gaat om de verstilde akkoordopeenvolgingen in 'La Cathédrale Engloutie', de dromerige, lyrische zachtmoedigheid in 'La Fille aux Cheveux de Lin' of de ratelende virtuositeit in 'Feux d'Artifice', Friedrich Gulda treft steevast de ideale toon. 'Feux d'Artifice' is allicht de bekendste en beruchtste uit de beide bundels. Met klaterende arpeggio's, bijtende trillers en razendsnelle akkoorden schildert Debussy op meesterlijke wijze een vuurwerk boven Parijs. Het is kortom een aartsmoeilijk hoogstandje dat Gulda's beheerste, gecontroleerde techniek echter nooit in problemen brengt. In de langzamere preludes maakt Debussy regelmatig gebruik van opeenvolgende blokakkoorden, die vaak de vaste tonale grond doen verdwijnen. Gulda balanceert ze perfect uit, zodat hij een sfeervolle combinatie vindt tussen die homofonie en de lyriek die uit de evolutie van de akkoorden ontstaat. Zo behoudt de muziek ook steeds haar onderliggende drive. In snellere préludes brengt zijn parelend pianospel Debussy's humoristische lichtvoetigheid naar boven, iets wat onder meer gekenmerkt wordt door speelse, swingende ritmes. Met het speelse Ondine duikt een snuifje exotiek op, wat Debussy vooral creëert door kleurrijke, golvende arpeggio's.

Universal brengt met deze heruitgave een waardig eerbetoon aan Friedrich Gulda. Zijn Debussy-vertolking bewijst dat hij zijn plaats tussen de boeiendste pianisten van de vorige eeuw meer dan waard is.

Meer over Claude Debussy


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.