Na een aantal releases die opvielen door originaliteit noch uitzonderlijke kwaliteit, hebben ze bij de Foden’s Band eindelijk het geweer van schouder veranderd. Noblesse oblige natuurlijk: Foden’s, o.l.v. dirigent Gary Cutt, was het voorbije jaar zowat de enige band die op wedstrijden de hegemonie van de Cory Band en de Black Dyke Band kon doorbreken. Ongeveer tegelijk met de solo-cd van Les Neish verscheen deze prestigieuze ‘Rococo Variations’, waarop de band uit Elworth, Cheshire (Noord-West-Engeland) vier concourswerken van ongeveer een kwartier brengt.

En hoe! Als een dansende derwish raast Foden’s door Gilbert Vinters ‘Variation on a Ninth’ en Philip Wilby’s ‘Paganini Variations’. Dat laatste werk, gebaseerd op Paganini’s ‘24ste Caprice voor Viool’, bestaat uit zeventien korte variaties en wordt hier voor de gelegenheid door de onvolprezen Bramwell Tovey gedirigeerd. Elke instrumentengroep krijgt
bijzonder veeleisende solomomenten en die zijn een lust voor de luisteraar. De inleiding, eerste en negende variatie zijn het domein van de euphoniums, de bassen heersen in het vierde deel en de trombones in het derde. In onder meer variaties vier en zeven staat de cornetsectie centraal. zijn onontbeerlijk voor een geslaagde uitvoering. De melancholie in variatie dertien en ook de zinderende finale krijgen extra spankracht dankzij de virtuositeit, muzikaliteit en dynamiek die Tovey en de zijnen bereiken. Bij ‘Variations on a Ninth’ zijn de solo’s bij de aanvang iets minder manifest aanwezig in het geheel, al valt hier de toonval van de cornet en de daaropvolgende van de euphonium des te sterker op. Uiteindelijk versmelten de instrumenten samen tot een bloedmooi duet.

‘In Memoriam R.K.’ werd geschreven door Elgar Howarth als aandenken aan Duitse dirigent Rudolf Kempe, onder wie Howarth speelde in de Royal Philharmonic Orchestra. Na een melodieus en relaxed eerste deel evoceert de componist de opkomst van het naziregime. Erna komen nog duidelijke verwijzingen naar andere componisten: het late, lyrische werk van Richard Strauss, de eerste en negende symfonie van Mahler en ten slotte Wagners ‘Gotterdämmerung’. Hoewel dreiging en melancholie sterk aanwezig zijn, vervalt het werk nooit in plat sentimenteel gedoe. Afsluiter van de cd is Edward Gregsons ‘Rococo Variations’, dat hij schreef voor de British Open Brass Band Championships van 2008 en waar Foden’s de eerste prijs wegkaapte. Na een zachtmoedige intro van de cornetten, de sopraancornet en de alto volgen zes uiteenlopende variaties: een levende toccata, een siciliana waar cornet, sopraancornet, bugel en euphonium in de spotlights komen, een ouderwetse en enigszins zware wals, een snel deel, een klaagzang en om te eindigen een in een finale uitmondend scherzo.

Met deze cd ambieert Foden’s ook op het vlak van discografie een plaats in de buurt van Black Dyke, Cory en Grimethorpe. Het zal nog tig jaren duren eer dat inhaalmanoeuvre kwantitatief lukt, maar op het vlak van kwaliteit hebben orkest en dirigenten zich bewezen. Ook voor niet-aficionados van het genre ten zeerste aanbevolen.

Meer over Foden’s Band


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.