Componist-violisten of violist-componisten waren niet zeldzaam in het achttiende-eeuwse Italië. Corelli, Torelli, Tartini, Lolli en Platti zijn maar enkele voorbeelden van klinkende namen uit de Italiaanse barokke viooltraditie en dan is de naam van de grootste van hen allemaal, Antonio Vivaldi, nog niet eens gevallen! Francesco Veracini stamde uit een muzikale familie uit Firenze en studeerde later in Venetië. Hij vond echter, zoals veel van zijn landgenoten werk boven de Alpen en wel in Londen, waar hij opera's schreef en aan het hof in Dresden van Friedrich Augustus de Sterke, de koning van Saksen en Polen.

Deze reeks bij het Duitse label CPO richt zich op instrumentale muziek. Die neemt bij Veracini veelal de vorm aan van virtuoze vioolmuziek, en op deze cd zijn dat een concerto voor viool, strijkers en continuo en twee sonates voor viool en continuo. Twee ouvertures ('Ouverture VI' in g en 'Ouverture II' in F) openen de cd en sluiten hem af. Voor de ouvertures versterkte Veracini zijn strijkers met twee hobo's.

L'Arte dell'Arco, het Italiaanse barokorkest dat Veracinis muziek van onder het stof uitgroef, heeft haar naam niet gestolen: dit is muziek die tot leven komt dankzij de virtuositeit en de technische kunde waarmee de strijkers haar uitvoeren. Het mag dan ook niet echt een wonder heten dat deze muziek veel weg heeft van Vivaldis briljante vioolmuziek en violist Federico Guglielmo zorgt voor een spannende interpretatie zonder drama maar met een feilloze techniek en een smaakvol stijlbesef.

Terwijl de zesde ouverture waarmee de cd begint, een vierdelige vorm aanneemt (een klassiek concerto is het eigenlijk met een menuet als vierde deel eraan geplakt, zoals in Bachs eerste Brandenburgs concerto) is de tweede ouverture in F eerder een Franse suite, met een opeenvolging van barokke dansvormen. Die krijgen van de uitvoerders knap hun eigen karakter mee: een snel en een statig menuet, een levendige gigue of een ingehouden Gavotte zijn allemaal snel herkenbaar dankzij de aanstekelijke ritmische cadans die de muzikanten erin houden.

Dit is onderhoudende Italiaanse barokmuziek. Stravinski zei dan wel (over Vivaldi weliswaar) dat als je er een werk van hoorde, je ze allemaal gehoord had. Dat geldt misschien nog meer voor Veracinis muziek maar zo een uitspraak doet deze zonnige muziek tegelijkertijd ook oneer aan. Virtuositeit staat voorop maar dat blijkt voor de muzikanten van L'Arte dell'Arco geen enkel probleem – die verzorgen een stijlvolle, wervelende uitvoering.

Meer over Francesco Maria Veracini


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.