De Noorse saxveteraan Jan Garbarek brengt, zes jaar na zijn vorige werk 'Rites', 'In Praise of Dreams' uit. De composities kregen sferige, meditatieve namen als 'As Seen from Above' en 'Conversations with a Stone' mee. Wat in de titels doorklinkt, krijgt de luisteraar ook: elf fabelachtige, onwerkelijke klankgedichten die rust uitademen. Garbarek is nog steeds te herkennen aan zijn pure, loepzuivere toon en zijn liefde voor de essentie van een melodie. Om zijn trio te vervolledigen, koos hij voor de Armeens-Amerikaanse violiste Kim Kashkashian en voor de Afrikaans-Franse drummer Manu Katché. Kashkashian verrijkt de composities met een teergevoelige, welluidende, ambachtelijke klank die in contrast staat met de droge, minimale drumpatronen (al dan niet elektronisch of gesampled) van Katché. De saxofoonmelodieën krijgen ruimte en tijd om zich helemaal te ontplooien in een achtergrond van mythische, sensibele viool- en synthpartijen. Sax en viool dwarrelen voortdurend rond mekaar en proberen zo de kabbelende ontastbaarheid van dromen te bereiken. Dit resulteert in vrij cinematografische composities die in sommige gevallen nogal rechttoe rechtaan zijn.
Titeltrack 'In Praise of Dreams' begint met een diep, elektronisch basdrumritme waar een bed van weemoedige syths en viool wacht op het thema van de sopraansax dat weggelopen lijkt uit een Keltisch volkslied. Kashkashian pikt voortdurend in op de frases van Garbarek, maar zorgt ervoor dat het geheel niets vermoeiends of druks krijgt. Garbareks geluid staat naar gelang de verlangde emotie bol van de reverb. In 'Knot of Place and Time' valt de mooie klankkleurcombinatie tussen sax en viool nog maar eens op. Fragiele, neuriënde saxtonen mediteren met de lyrische,warme viool. Af en toe geven pianoarppegio's extra harmonische ondersteuning. De synths en de droge drumpatronen zorgen echter voor een sloom opkomend gevoel van apathische slaperigheid. 'Iceburn' begint met enkele herhalende pianonoten, waarover Kashkashian een spanningsveld opbouwt. De muziek is onderweg, maar gaat nergens naar toe. Hypnotische vioolgolven dragen de emoties van sopraansax over een ijzige toendra.
'In Praise of Dreams' is een album vol impressionistische geluidsaquarellen die zoeken naar het contemplatieve, mystieke en ongrijpbare van dromen. Garbarek laat zich inspireren door thema's uit etnische muziek als Noorse folk en de Sami-traditie. De plaat balanceert op een nylondraad van zuivere, spatiale schoonheid en lethargische monotonie. Het is een beetje jammer dat tussen de dromen van Garbarek geen enkele nachtmerrie of natte droom zit. 'In Praise of Dreams' komt naar de luisteraar als geheel, maar mist toch, ondanks de perfecte uitvoering, wat afwisseling zowel qua thematiek als qua inkleuring.

Meer over Jan Garbarek


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.