Het Leipziger Streichquartett heeft in haar eenentwintigjarige carrière een flinke discografie bij elkaar gesprokkeld. Het ensemble doorkruiste zowat het hele repertoire voor kwartet en nam zowel onvermijdelijke klassiekers als onbekende pareltjes op. Uit die laatste categorie horen bijvoorbeeld (zelden gespeelde) kwartetten van Ives, Milhaud, Verdi of Hindemith maar de nieuwe opnamereeks van het ensemble met Haydn-kwartetten behoort zeker tot het rijtje 'grote werken'. Deze Haydn opname volgt trouwens op integrale opnames van de kwartetten van Ludwig van Beethoven, Felix Mendelssohn-Bartholdi, Franz Schubert en Johannes Brahms. Tijd dus om werk van de 'vader van het strijkkwartet' onder handen te nemen.

Waar het eerste volume in deze reeks gewijd was aan de strijkkwartetversie van Haydns religieuze werk 'Die sieben letzten Worte unserer Erlösers am Kreuze', is dit de eerste cd met 'echte' strijkkwartetten. En de vier muzikanten beginnen niet chronologisch, bij Haydns opus 1 (zowat de eerste echte strijkkwartetten die gecomponeerd werden) maar wel bij drie 'Pruisische' kwartetten opus 50, werken uit 1787 die een Haydn laten horen die dit geraffineerde genre reeds moeiteloos beheerst.

Het Leipziger Streichquartett hield op vorige opnames een vrij traditionele maar uiteraard bijzonder degelijke en genietbare interpretatie aan. De warme opnameklank van de cd's die het label Musikproduktion Dabringhaus und Grimm (MDG) uitgeeft helpt ook niet weinig om deze Haydn warm en comfortabel te doen aanvoelen, zonder hardheid in de klank of ongemakkelijk snelle of slepend trage tempi. Dat wil ook zeggen dat lyriek centraal staat en dat past Haydns muziek uitstekend. Eerste violist Stefan Arzberger zingt heerlijk in de langzame delen van de drie kwartetten, zoals mooi gedemonstreerd wordt in het langzame deel van het opus 50/1 of in de hoge vioolpartij van het vierde kwartet. De menuetten klinken zonder haast, gezapig zelfs, zonder die typische hoekigheid die een klassiek menuet kenmerkt maar met een vlotte, gezongen cadans. De finales klinken zonnig genoeg, zelfs die uit het vierde kwartet in de dramatische toonaard van fis mineur, vrolijk zonder meer en zonder opzichtelijk met de virtuositeit van het Leipziger Streichquartett uit te pakken, al is die in het goed geoliede samenspel natuurlijk meteen voor iedereen hoorbaar. Zo blijft dit een mooie cd waarin de heerlijk verzorgde klank van het Leipziger Streichquartett centraal staat en Haydns muziek elegant maar zonder nodeloos maniëristisch over te komen uitgevoerd wordt.

Meer over Joseph Haydn


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.