Marc-Antoine Charpentier is het bekendst voor zijn 'Te Deum' met trompetten en pauken, een werk waarvan één deeltje later de generiek van het Eurovisie Songfestival werd. De twee werken op deze cd zijn echter voor een meer bescheiden, maar nog steeds relatief uitgebreide bezetting geschreven. De acht stemmen zijn verdeeld over twee koren, elk met een eigen kwartet solisten. Ook het orkest is in twee groepen ingedeeld, met elk vijf violen (van verschillende groottes, zoals de "haut-contre du violon", "basse de violon" en "violon de gambe"), een fagot en twee hobo's of blokfluiten. De basso continuo-groep is op deze opname nogal uitgebreid en omvat drie theorbes, orgel en kromhoorn. Deze laatste geeft aan koorpassages hun karakteristieke brommende klank en voorziet een stevige basis. Hervé Niquet, tot vorig jaar tevens dirigent van onze inmiddels opgedoekte Beethoven Academie, dirigeert zijn 'Concert Spirituel' in een heel verzorgde en knap afgewerkte uitvoering van beide stukken.

Het wordt meteen duidelijk dat beide religieuze werken een verschillende functie hebben. Terwijl de mis met gepaste eerbied en contemplatie uitgevoerd wordt (zelfs het Gloria, het meest uitbundige deel van de mis, klinkt eerder bedaard), is het 'Te Deum' wat zorgelozer en wereldser. Zo doet de 'Prélude', met zijn wiegende ritmes in de hobo's aan een pastorale, een herdersliedje, uit een kerstcantate denken. De prelude tot het 'Kyrie' waarmee de mis begint, brengt daarentegen een gevoel van eerbiedig ontzag over. Het koor zingt vrijwel helemaal rechtdoor, zonder enige vibrato, terwijl de acht solisten, een kwartet per koor, zich ertegen kunnen afzetten door wel een lichte vibrato te gebruiken. Hierdoor bereikt Niquet een subtiel en mooi kleurverschil tussen tutti en solo passages. De polyfonie wordt licht genoeg gehouden en zo zijn aparte inzetten in het koor of het orkest steeds goed te volgen. De tekst van beide werken is trouwens ook erg goed verstaanbaar, zowel bij solisten als bij het koor. Het Latijn wordt uiteraard op zijn Frans uitgesproken, dus met een vlakke 'u' klank als in 'tu solus sanctus' en een Franse 'g' als in 'genitum'.

Dit is een cd die zich gemakkelijk laat beluisteren. Hervé Niquet beweegt zijn muzikanten tot een vlotte en erg verstaanbare uitvoering, met zuivere koorstemmen, knappe solisten en een orkest dat steeds goed in balans blijft.

Meer over Marc-Antoine Charpentier


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.