Een artiest heeft soms niet meer dan een synthesizer, een sampler en wat effectjes nodig om tot goede resultaten te komen. Dat bewijst de Leidense Led Zeppelinhater Spoelstra met dit krankzinnig plaatje. Wat doet een mens bij het maken van een statement: eronder of erover gaan? Het antwoord wordt hier duidelijk gepresenteerd.

Wie denkt dat Spoelstra gebruik maakt van de reguliere synthesizer mag dat al snel uit zijn hoofd zetten. Met 'Day of the System' wordt de eerste stap gezet in de wereld van de Game Boy Colour want een brij van de zoetste 8-bit melodieën vormt de basis van 'The Almighty Internet'.

Het is verbluffend hoe deze artiest met zulke kitscherige en uiterst melancholische geluiden het tot grappige én boeiende werkjes kan schoppen. Spoelstra steekt genoeg variatie in zijn nummers zodat hij de luisteraar van begin tot einde kan blijven boeien. Vooral de goed uitgewerkte ritmes dragen daar veel toe bij. Die geven een funky flow aan de muziek zodat alles goed beluisterbaar blijft. Humoristisch wordt het echt wanneer Spoelstra gevoel probeert te leggen in zijn kinderlijke keyboard zoals in het beatloze nummer 'Fast Downloading in Las Vegas'. Met de nodige valse tonen in zijn harmonisch en zeemzoeterig gepingel is het moeilijk om aan associaties met lunaparken en andere foute muziek te ontkomen.

Buiten de zelfspot mag deze artiest ook serieus genomen worden. Het titelnummer begint met stevige elektrobeats die de catchy synthesizermelodie een duwtje in de rug geven. Deze melodie wordt in het midden van het nummer onderworpen aan distortion en andere effecten. Dit soort wilde experimentjes trekken op die manier de concrete en glimmende geluiden naar grove en intense klankstructuren.

In 35 minuten combineert Spoelstra allerlei gekke nummers tot een goed afwisselend geheel. 'The Almighty Internet' zal bij velen de tenen doen krullen hoewel dat zeker gepaard zal gaan met een glimlach op het gezicht.

Meer over Spoelstra


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.