Seth Horvitz, de man achter Sutekh, heeft onder meer full-cd's uit op de gereputeerde elektronicalabels Soul Jazz, Force Inc/Mille Plateaux
en Orthlorng Musork en op zijn eigen Context Free Media label. Daarnaast
is hij een veelgevraagd remixer. Deze dubbel-lp bundelt twaalf
van deze herinterpretaties. Bij het beluisteren van de bewerkingen van dergelijke onbekende tracks is het moeilijk om na te gaan wat exact de verdienste van de remixer is. Niettemin duiken na enkele beluisteringen van het hier verzamelde knutselwerk toch indicaties op van hoe Sutekh de originele tracks heeft herwerkt. Zo is de man een ritmebeest. De remixen zijn geen losse, vrijere interpretaties van het origineel maar - integendeel - uitgesproken, rechtlijnige ritmeoefeningen zonder abrupte breaks en moeilijke tempowisselingen. Daarnaast houdt hij van details en moffelt hij maar al te graag de ritmes vol met extra percussieklanken en microsamples (onder meer snippers ruis, gekraak en fragmenten van vervormde samples). Tot slot is het afgeleverde werk gewoon af en is de klank zuiver tot op de graat.
Het delicate stemgeluid van Hanne Hukkelberg verpakt Sutekh mooi in een lieflijk kabbelend ritme. Duisterder is de remix van de Duitse jazzpostrockers van Kammerflimmer Kollektief. Het lossere ritme en de weemoedige sound van 'Absencen' trekt Sutekh stevig aan in een strak harnas van een onderkoeld ritme. Door dit ingenieuze ritme vol bleeps, tiks en clicks schemert af en toe een blazer, viool of drone van het origineel door. De vrije elektronische sound van de freaks van TV Pow wordt vakkundig gekanaliseerd in een hiphopritme dat overladen wordt met digitale junknoise en vervormde stemsamples. Ook het werk van de Franse elektronicawizzard o.lamm wordt inventief aangepakt. Uit de elektronicabricollage van het origineel knipt Sutekh een pianoloop die hij laat meelopen met een gedreven technofunkritme. Tussen de beats door zijn flarden mondharmonica en gitaargepingel te horen. Deze klanken worden in het ritmeloze einde van deze gejaagde track naar de voorgrond geschoven en zorgen voor een filmisch slot. Die subtiele technofunk is ook te horen op Sutekhs interpretatie van Murcofs 'Memoria'. Warme strijkerklanken contrasteren mooi met het dwingende ritme en de knisperende en knetterende microsamples. Minder subtiel is de remix van Dapayks 'Tyffaniecell'. De zeer expliciete en rechtlijnige beats en de weinig originele, te voor de hand liggende baslijnen zijn eerder bestemd voor een of andere club maar niet voor de huiskamer.
'Born Again' is een auditief visitekaartje waarmee Sutekh zijn talenten als remix-artiest uitgebreid demonstreert. Ook bewijst hij dat niet voor één gat te vangen is. Dat blijkt zowel uit het breed gamma aan stijlen dat hij succesvol onder handen neemt als uit het uiteindelijke resultaat dat behoorlijk gevarieerd klinkt. Gelijktijdig met dit werk is een tweede dubbel-LP uitgekomen die laat horen hoe Sutekh werk van onder meer Safety Scissors, Alva Noto, Portable en Twerk aanpakt. Niet-vinyladepten vinden beide werken mooi verzameld op een dubbelcd.
Meer over Sutekh
Verder bij Kwadratuur
Interessante links