Telephone Jim Jesus, né George Chadwick, is een jonge Amerikaanse artiest onder contract bij het hippe anticon.-label. Dit houdt bijna vanzelfsprekend in dat de man zich muzikaal bezig houdt met een mix van hiphop, elektronica en avant-garde. 'Anywhere out of the Everything', TJJ's tweede album, is een sterke en diverse verzameling songs die door hun melancholische, koele sfeer een intrigerende samenhang vertonen.

Het verhaal gaat dat Chadwick, na gedumpt te zijn door zijn vriendin, enkele maanden lang door Europa trok. In deze periode zou hij de inspiratie hebben opgedaan voor 'Anywhere out of the Everything'. De plaat ademt inderdaad een gevoel van ontheemde eenzaamheid uit, wat zich vertaalt in soms hemels mooie elekronica. De glitchy opener 'Did You Hear' is schatplichtig aan de laptopartiest Fennesz, die uitblinkt in het opbouwen van bevreemdende soundscapes. In 'Birdstatic' lijkt Telephone Jim Jesus de mosterd wat meer te hebben gehaald bij rusteloze elektronica-artiesten als Cornelius en Four Tet. De overstuurde, lawaaierige percussie vormt een mooi contrast met Chadwicks fijne akoestische gitaartoetsen en de waaierige keyboardklanken van labelgenoot Alias. Dit blijkt al snel de geijkte strategie: de artiest koppelt melodische tristesse aan complexe ritmetracks, samples en noise, maar nooit in die mate dat de luisteraar het spoor bijster raakt. Het etherische 'Featherfall' is wat te veel verwant aan de ambient pop van M83, maar vanaf het spookachtige 'Leather and Glue' lijkt Telephone Jim Jesus zijn draai te hebben gevonden. De track biedt eenvoudige avant-hop, bijna even rechtdoorzee opgebouwd als een willekeurige song van Moby, maar nooit saai. Ook 'A Mouth of Fingers' en 'Suicide Wings' zijn raak: met behulp van enkele melodieën, nerveuze ritmetracks en rudimentaire samples construeert Chadwick toegankelijke composities die zich razendsnel een weg banen naar het muzikale geheugen. De keerzijde van de medaille is dat de man iets te vaak neigt naar klakkeloze herhaling, waardoor sommige passages na enkele luisterbeurten al aan charme inboeten.

Zoals dat vaak het geval is bij anticon.-releases, staat 'Anywhere out of the Everything' bol van de team-ups met labelgenoten: Bomarr en Alex Kort (van Subtle) leveren enkele puike muzikale bijdragen, Doseone brengt hier en daar wat van zijn dramatische verzen ten berde en Pedestrian rapt op 'Ugly Knees' en 'Dice Raw'. Dat laatste nummer is meteen een van de absolute hoogtepunten op de plaat: wat initieel een degelijke old school hiphop-track lijkt, wordt na enkele minuten wijd opengetrokken door een hemelse keyboardriff, inventieve breaks en uitstekende raps van Why?, een van de bekendere anticon.-artiesten.

'Anywhere out of the Everything' is een mooi alternatief voor wie teleurgesteld was in het platgehypete 'Untrue' van de Britse dubstep-artiest Burial. Telephone Jim Jesus is een van de minder enigmatische artiesten uit het anticon.-aanbod en weet meestal een gezond evenwicht te bewaren tussen toegankelijkheid en experiment. Niet elk nummer is echter van een even hoog allooi en de soms overdadige herhaling doet na meerdere beluisteringen afbraak aan de kwaliteit. Desondanks vormen de tracks op 'Anywhere out of the Everything' een sluitend geheel dat met succes een sfeer weet op te bouwen en in stand te houden. Chadwick maakt met dit beklijvende tweede album duidelijk dat hij een eigen identiteit heeft gevonden en niet langer moet onderdoen voor andere grote namen uit de hedendaagse elektronica.

Meer over Telephone Jim Jesus


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.