De Japanse componist Toshiya Tsunoda is een autoriteit op het gebied van experimentele veldopnames. In tegenstelling tot zijn collega's die vaak op zoek gaan naar sprekende, beweeglijke geluidslandschappen, specialiseerde Tsunoda zich over de jaren heen in het opnemen van zogenaamd inert geluid. Vanuit de vaststelling dat elk voorwerp vibreert, tracht de Japanner de onhoorbare sub- en supersonische geluiden die ons dagelijks omringen hoorbaar te maken en te knippen en te plakken tot minimale, abstracte collages.

In het verleden bracht Tsunoda al een paar cd's uit met enkel geluiden van luchtvibraties en resonanties in kamers, holle voorwerpen en industriële machines, dus het mag niet verbazen dat ook op 'Ridge Of Undulation' geen enkel 'muziekje' te beluisteren valt. Integendeel, Tsunoda valt onmiddellijk met de deur in huis als hij het door merg en been snijdende 'Sine Waves Mixed With the Sound Of a Vibrating Surface' door de speakers laat piepen. Even droog qua beschrijving en inhoud is 'Venice Beach 31jul01', waar een collage van met filters bewerkt zeegeruis gepresenteerd wordt. Dat een laag vibrerende ijzeren plaat kan klinken als een hoog overvliegend straalvliegtuig wordt duidelijk op 'An Aluminum Plate with Low Frequencies_1'. 'Metal Pieces with High Frequencies' pleegt vervolgens andermaal een aanslag op de trommelvliezen als een onwezenlijk hoge fluittoon een metalen plaat in verschillende golflengtes laat resoneren. Iets herkenbaarder, maar helemaal niet minder abstract zijn de bulderende bootgeluiden van 'At Stern, Tokyo Bay_11Dec97' en de desolaat zoemende machinerie op 'Arrival, Kisavazu Bay_11Dec97'. Geen kat die deze bizarre geluiden ooit zou durven bestempelen als muziek, maar toegegeven, de wijze waarop Tsunoda op 'An Aluminum Plate with Low Frequencies_2' en 'Sine Waves Mixed with the Sound of a Vibrating Surface_2' normaal onhoorbare tonen uit hun context haalt en microscopisch uitvergroot, heeft soms iets 'poëtisch'.

Ondanks het feit dat Toshiya Tsunoda voor zijn doen hier en daar nog redelijk 'bekende' geluiden opnam, blijft 'Ridge Of Undulation' een lastige noot om te kraken. Fervente geluidswetenschappers zullen hier ongetwijfeld hun hartje aan ophalen, maar voor een gewone sterveling voelt dit soort 'spielerei' waarschijnlijk toch wat koud en klinisch aan. Dit veertig minuten durende wetenschappelijk experiment, waar de achterliggende gedachten belangrijker lijken dan het geregistreerde, is dus enkel een aanrader voor zij die hun huisgenoten of trouwe viervoeter eens een flinke portie schele hoofdpijn willen bezorgen.

Meer over Toshiya Tsunoda


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.