De in Indië geboren Duitse pianist Christrian Zacharias nam ondertussen al verscheidene cd's op met het door hem van achter piano gedirigeerde kamerorkest van Lausanne en deze plaat is al het derde volume in een integrale opname van Mozarts pianoconcerti. Het zeventiende pianoconcerto, in G, KV453 en het achttiende in Bes, KV456 zijn nu aan de beurt.

Zacharias heeft steeds aangenaam verrast met een transparante, classicistische kijk op zijn muziek en die zet hij hier bij Mozart dan ook getrouw door. Hoewel zowel orkest als solist op moderne instrumenten spelen, is de uitvoering op vele vlakken schatplichtig aan de oude uitvoeringspraktijk – strijkers die zonder al te veel vibrato spelen, veel doorzichtigheid in de pianopartij, een gezonde balans tussen blazers en strijkers en veel aandacht voor ritme en articulatie. Zo komt het dat de hoekdelen van beide concerti een levendige energie met zich meedragen die Mozarts muziek hier extra aantrekkelijk maakt.

Het achttiende concerto bezit een eerste deel vol speelse militaire ritmes. Met strakke fraseringen in de strijkers en accurate, snelle ritmische formules in de blazers wordt dit deel erg lichtvoetig maar toch nauwkeurig gecontroleerd gebracht. Een zelfde aanpak maakt de laatste variatie van de finale van het zeventiende concerto erg opwindend, met haar snelle dialogen tussen piano en blazers. Dit concerto is verder echter veel eleganter en 'vrouwelijker' van het achttiende – geen martiale ritmes, geen tomeloze finale maar een reeks variaties op wat evengoed een vrolijk volkswijsje had kunnen zijn. Heel mooi is ook de ingetogen, nederige klank waarmee de strijkers het trage deel van dit werk inzetten.

Zacharias pianospel blijft steeds een plezier om naar te luisteren. De begeestering waarmee hij de finales van beide concerti aanvalt is even opwindend als de trage delen elegant klinken. In het trage deel van het achttiende concerto bijvoorbeeld lijkt hij door middel van een fijne rubato continu rond de mineurmelodieën van de strijkers heen te improviseren.

Liefhebbers van Mozarts muziek (en wie zou Mozarts pianoconcerti afwijzen?) kunnen hun hart ophalen met deze uitgave, die ten volle getuigt van het speelplezier en van de kunde van solist en orkestleden.

Meer over Wolfgang Amadeus Mozart


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.