Mozart bleef zijn hele leven lang voor pianoforte componeren, hetzij als solo-instrument in zijn pianoconcerti, hetzij in kamermuziekverband, hetzij voor pianoforte solo in de sonates, variatiereeksen en gewoon losse klaviercomposities die als huismuziek voor de burgerij bedoeld waren. De drie sonates die deze cd aan de luisteraar voorstelt, werden alle drie geschreven tijdens Mozarts Weense periode. KV 300 maakt deel uit van een reeks van drie sonates die Mozart aan het begin van zijn verblijf in Wenen schreef terwijl KV 570 en 576 uit 1789 zijn laatste essays in het genre zouden zijn. De Bulgaarse pianist Boyan Vodenitcharov, laureaat van de koning Elisabeth wedstrijd en docent aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel voegt aan zijn uitvoering van deze drie sonates nog een losse compositie voor klavier toe, het ingetogen 'Adagio'. KV 570.

Vodenitcharov bespeelt een instrument van Chris Maene, een kopie van een Anton Walter uit 1795. Dit instrument laat hem toe een uitzonderlijk rijke, volle klank te geven aan deze drie sonates en behoorlijk wat dynamisch contrast te maken. Bassen kunnen erg sterk doorklinken, zoals uit plaatsen in de sonate KV 570 blijkt. De eindeloze variatie in aanslag die deze pianoforte mogelijk maakt komt op vele plaatsen tot haar recht, zoals in de doorwerking van het eerste deel van de sonate in D majeur, KV 576, met zijn vele modulaties en snel wisselende karakter. De kleine hoeveelheid nagalm die dit instrument voortbrengt, zorgt ervoor dat snelle delen als de finale van deze sonate erg trefzeker gaan klinken.

Hij hanteert een ongedwongen speelstijl die deze Mozart op een natuurlijke manier en in al zijn eenvoud laat weerklinken. Echt speels of ondeugend maakt Vodenitcharov het nooit maar een intuïtief feilloze tempokeuze, ook in de trage delen en een interpretatie die niet ongevoelig blijft voor Mozarts gebruik van akkoorden en onderliggende harmonie zorgen voor een interpretatie die zelden tegen de muziek zelf lijkt in te gaan. Het 'Adagio' in b mineur, KV 540 wordt theatraal, als een opera-aria uitgevoerd, met openingsakkoorden die ernstig en doordacht neergezet worden.

Pianoforteopnames van Mozarts sonates zijn niet steeds een schot in de roos en het is vaak zelfs niet eens de pianist maar andere factoren, zoals opnamekwaliteit, akoestiek of klank van het instrument die bepalen of een opname aanslaat. Deze cd, met zijn vrijgevige interpretatie en rijke klank bewijst echter dat Mozarts muziek bij een uitvoering op pianoforte toch nog steeds veel te winnen heeft.

Meer over Wolfgang Amadeus Mozart


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.