De Franse pianist Cyprien Katsaris nam doorheen zijn veertig jaar lange carrière talloze cd's op bij een hele reeks gerenommeerde cd-labels, zoals Teldec, EMI of Deutsche Grammophon maar Katsaris geeft ondertussen uit onder zijn eigen label en dit is al de vijfde cd met piano concerti van Wolfgang Amadeus Mozart in wat uiteindelijk een integrale uitvoering van Mozarts zevenentwintig concerti voor het instrument moeten worden. Drie concerti deze keer: het vroege achtste concerto dat Mozart in 1776 in zijn geboortestad Salzburg componeerde, en twee concerti uit zijn Weense periode, de nummers veertien in Es en vijftien in Bes groot. Het achtste concerto bezit nog niet de diepgang van de latere, grote werken maar in de manier waarop piano en orkest de dialoog met elkaar aangaan, hoort men al duidelijk de 'Weense' Mozart. De twee overige concerti dateren van acht jaar later toen hij zich al in Wenen gevestigd had. Tegenover het populaire vijftiende concerto, met zijn samenspel tussen klavier, strijkers en blazers staat het meer bescheiden veertiende concerto, dat minder hoge eisen stelt aan de pianist en eventueel als kamermuziek (zonder blazers als klavierkwintet) uitgevoerd kan worden.

Alle concerti op deze plaat werden live opgenomen en de uitvoering, door een modern orkest en op een moderne concertvleugel, klinkt degelijk klassiek en zonder veel verrassingen. In het veertiende concerto valt de soms wat ruwe aanpak van het orkest op, in de krachtige aanzetten van het openingsdeel en de manier waarop mineur gedeeltes dramatisch vorm gegeven worden. De spanning van een concert zit er natuurlijk in op deze live-cd en zo hoort men bijvoorbeeld een magisch uitgevoerd traag deel in Mozarts veertiende concerto.

Cyprien Katsaris laat een grote kwaliteit horen als muzikant op deze uitvoeringen, met een interpretatie die een tikkeltje romantisch klinkt maar ook Mozarts frivole zijde belicht. Zo hoort de luisteraar een Mozart die wispelturig en fris kan klinken, in de inzet van de piano in het eerste deel van concerto nummer acht bijvoorbeeld, in de finale van het vijftiende concerto of in de slinkse manier waarop de versieringen in de twee 'Weense' concerti worden aangepakt. Kwieke, snelle versieringsnootjes, ook bij het orkest, zorgen voor dezelfde frivole kijk op Mozarts muziek in het achtste pianoconcert.

Katsaris speelt Mozarts eigen cadensen in elk concerto en tot slot kan ook nog even vermeld worden dat Katsaris als een soort van bonus Mozarts eigen alternatieve cadensen voor het achtste concerto mee op de plaat zette, tussen concerto nummer acht en veertien in. Dit breekt echter een beetje de luisterervaring en brengt tenzij voor pianisten zelf, niet zoveel meer bij aan de muziek. Vooral in die cadensen valt de soms eigenzinnige benadering van Katsaris op, wanneer hij met een Beethoveniaanse bruuskheid Mozarts muziek uitvoert. Maar Mozarts pianoconcertos zelf stellen nooit teleur, zeker niet in sprankelende live opgenomen uitvoeringen als deze.

Meer over Wolfgang Amadeus Mozart


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.