Cover Dokument.01 & Dokument.02
Elektronica

Dadavistic Orchestra

'Dokument.01 & Dokument.02 '

Dust Science / Triple Vision

Achterover viel ik toen ik Dokument.01 hoorde. IDM/Techno-goden, The Black Dog, die, al een tijdje, een complot aan het smeden waren met de Ritual-Trance afgoden van The Psychick Warriors ov Gaia. Afgaand op deze twee namen (die staan als een huis) had ik vuurwerk verwacht. Niets is minder waar. We krijgen intrigerende drones en ambient doorspekt van de dadaïstische leer van de tegenbeweging. Dat ze wars liggen bewees The Black Dog vorig jaar al met het uitbrengen van ‘Music For Real Airports’ waarbij niemand weet of het nu lachen met ... of eer betonen aan Brian Eno was. Dokument.02 gaat verder op dat elan en voegt er zelfs nog een stukje surrealisme aan toe. Ik hou wel van albums met een uitdaging  en daarmee worden deze twee releases met grote voorsprong Dé releases van 2011.

Cover Alluvial EP
Elektronica

Northcape

'Alluvial EP '

Elpa / Import

Het moet niet allemaal geld kosten, de zon gaat ook voor niks op. En daarom kan u deze prachtige parel met 4 tracks ambient-electronica van de Britse geluidswizard Northcape gratis downloaden via deze link: http://elpamusic.blogspot.com/2011/06/elpa70-northcape-alluvial-ep.html De 4 tracks geven het gelaagde van het thema langs alle kanten weer. Het klinkt alsof je in een eeuwenoude uitgedroogde rivierbedding staat. Pracht-ep.

Cover The Sense of Time
Elektronica

Premonition Factory

'The Sense of Time '

Longstreet / Import

Ja ok, we delen samen een compilatie ‘Magnetic Fields & Zero Dimension Planes’. En ja ok, er staat nog een gezamenlijke conceptrelease op stapel op Consouling Sounds over de vier ruiters van de Apocalyps. En ja ik ken Sjaak goed. Maar Sjaak Overgauw is een rijzende ster en iemand om trots op te zijn dat hij in ons bescheiden Belgenlandje woont. Hij is de man achter het fantastische Live Looping Festival in België (en vanaf 2012 het ruimer georiënteerde Antwerp Ambient). ‘The Sense of Time’ greep me specifiek omdat dit album live geconcipieerd is. De tracks zijn via live-improvisatie sessies opgenomen op een 2-track recorder. Het is mooie golvende ambient met leuke elektronica op de achtergrond, waarmee hij een mooi vervolgverhaal geeft op ‘59 Airplanes Waiting for New York” uit 2010.

Cover N-Plants & Oma
Elektronica

Biosphere

'N-Plants & Oma '

Touch / Konkurrent

Het album, voorafgegaan door de gratis download ‘Oma’, dat zich aanvankelijk liet inspireren door de architectuur en de esthetiek van de Japanse kerncentrales, maar door de gebeurtenissen in Japan een zeer wrange en dreigende ondertoon kreeg.  Het was geen instant love. Niet zoals ‘Microgravity’, ‘Patashnik’, ‘Substrata’ en het meer recente ‘Dropsonde’, maar het was er en na 5 luisterbeurten begon het te dagen. Het is een duik in de scherpe, minimale en digitale diepte. Hij liet al een voorsmaakje vallen in STUK in Leuven op 18 februari (ramp Fukushima 11 maart 2011). Het toont vooral een artiest die vooruit denkt en nieuwe wegen inslaat. I like that!

Het vijfde en laatste luik in de fantastische samenwerking tussen blip-techneut Noto en filmcomponist Sakamoto. Ben al fan van in 2002. De manier waarop alles mooi samenvalt, is subliem en zorgt echt voor momenten dat je wegdroomt en even de realiteit kwijt bent. ‘Summvs’ is een samentrekking van de latijnse woorden summus en versus. Waarmee ze duidelijk maken dat de top bereikt is in deze samenwerking tussen deze twee contrasterende muzikanten. De kunst is inderdaad weten wanneer je moet stoppen en de heren hebben het goed gezien. Deze plaat gaat me nog lang bijblijven en als toemaatje krijgen we nog een prachtige versie van ‘By This River’ van Eno & Cluster.

Cover When Light's Drillin The Haze
Elektronica

V/A

'When Light's Drillin The Haze'

Chroniques Electroniques / Import

Chroniques électroniques is een online magazine uit Frankrijk dat altijd de vinger aan de pols hield wat betreft nieuwe en spannende, onbekende elektronicareleases en onlangs hebben ze de stap genomen om een label op te richten. Een prachtige compilatie is daaruit voortgekomen met een paar van mijn favoriete IDM-, glitch-, ambient-artiesten (Amorph, Pleq, Aairial, Roel Funcken...). Hou je van gefragmenteerde bassen, gebroken synthesizers, microscopische drums, etc... en heb je geen rotte sol op zak? Downloaden: http://chroniques-electroniques.over-blog.com/article-various-artists-when-light-s-drillin-the-haze-71935014.html

Cover Deep_Locators
Elektronica

BpOlar

'Deep_Locators '

Fwonk / Import

Een arsenaal aan tracks heeft hij, Dirk Driessen uit Antwerpen. En zo nu en dan verzamelt hij ze, stuurt ze naar een label. Die ze dan mooi verpakt in mp3's met een image file. En die kan je dan (via archive.org) gratis downloaden en beluisteren. Je vindt er zo miljoenen op het internet!!! Je kan enkel een steekproef nemen en erop uit komen dat je, ongeacht wat, goed gekozen hebt. Schitterende abstracte ambient met dub-invloeden. Toch ook wel een surrealistisch sfeertje in zijn tracks . Downloaden: http://fwonk.com/releases/fw066/

Cover Abstract Serie N°09 & N°10
Elektronica

Ontayso

'Abstract Serie N°09 & N°10 '

U-Cover / -

De laatste twee delen van de tiendelige ‘Abstract Series’ van Ontayso (Koen Lybaert, Esther Santoyo) die draait rond de abstracte schilderwerken van Koen Lybaert. Ze zijn niet aan hun proefstuk toe want in 2007 was er al de ‘24-Hours’ box set met voor elk uur van de dag een track op een cd! Nr. 9 serveert ons ambient met minimalistische beats en dub, dit alles badend in een vervreemdende sfeer. Nr.10 geeft ons dezelfde ambient met minimalistisch beats en dub maar deze keer met een donkere agressievere sfeer.

Cover Coast/Range/Arc
Elektronica

Loscil

'Coast/Range/Arc '

Glacial Movements / Import

De isolationistische ambient van Scott Morgan roept beelden op van desolate landschappen. En voor dit album vooral  de ijzig kille  variant ervan, die hij secuur omtovert tot soundcapes.  Hij noemt het zelf environmental ambient.

Cover Transparent
Elektronica

Under The Snow

'Transparent '

U-Cover / -

Stefano Gentile (gitaar, field recordings) en Gianluca Favaron (field recordings, processing) steken hier voor de tweede keer de koppen bijeen voor een eclectische reis door een abstract landschap. Het betreft hier de Italiaanse experimentele scene en dit album was voor mij de aanzet om meer te zoeken bij de vrije elektronische improvisatiemuziek, zoals bv. Centrozoon, Phantom City. Een nieuwe muze voor Distant Fires Burning?