Wanneer een festival van het kaliber van Laus Polyphoniae zijn openingsconcert presenteert, kan meestal een hoogstaande concertavond verwacht worden. Het concert met 'Artist in residence' Gabriel Garrido en diens ensemble Elyma, dat voor een volle Carolus Borromeuskerk zorgde, ontgoochelde jammer genoeg door te veel slordigheden en een duidelijk gebrek aan repetitie.

Ensemble Elyma
Ensemble Elyma

La Virgen y el Niño

Voor het programma van het openingsconcert had festivalster Gabriel Garrido een selectie gemaakt uit composties van Juan Gutiérrez de Padilla (1590-1664). Drie zogenaamde 'nocturnos' met kerstliederen werden afgewisseld met muziek die Padilla schreef ter ere van Maria. Van bij het begin was duidelijk waar het haperde: zowel instrumentaal als vocaal ensemble toonden dat ze kwaliteit hebben, maar waren te slordig qua inzetten. Onzekerheden zoals een zanger die zijn partij verliest of instrumentalisten die fout inzetten horen niet thuis op een internationaal festival. Jammer, want de muziek an sich is erg boeiend. Padilla plaatst vaak meerdere ritmische structuren boven elkaar, en schuwt in de zanglijnen de volkse invloeden niet. Zijn boeiende en kleurrijke muziek had beter verdiend. Dat beter kwam er wel in de Maria-intermezzi, waar de zangers zich veel zekerder toonden. Onder impuls van Garrido creëerden ze hier wondermooie kleuren en slaagden ze erin om de intonatieproblemen waar de andere nummers onder te lijden hadden te overwinnen. Na een ontgoochelende start als deze valt alleen maar te hopen dat Elyma en Garrido zich herpakken en bewijzen dat ze hun status van festivalster waard zijn.

Meer over Ensemble Elyma olv. Gabriel Garrido


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.