Noem het de ironie des levens: terwijl klassieke muziek-minnend Vlaanderen reikhalzend uitkijkt naar de Gentse passage van het Belcea kwartet op maandag 27 september, vervloeken duizenden universitaire studenten diezelfde datum, de dag waarop hun academiejaar opnieuw van start gaat. Misschien kan het concert van dit gerenommeerde strijkkwartet, aangevuld met mezzo-sopraan Angelika Kirchschlager en de sublieme liedbegeleider Simon Lepper, echter een pleister op de wonde zijn voor melancholische jongelingen die opnieuw intens verlangen naar het Zalige Nietsdoen. Want met een programma dat reikt van Respighi en Mozart tot de late Beethoven en zelfs Chausson, zal elk bedroefd hart waarschijnlijk loutering vinden.

Koppig en gedreven

Het Belcea Quartet (foto: Sheila Rock, EMI Classics)
Het Belcea Quartet (foto: Sheila Rock, EMI Classics)
Vooreerst dit: wie op maandag 27 september helaas verhinderd is om het concert van de Belcea's bij te wonen, heeft in januari dit jaar misschien al zijn portie magische kamermuziek gehad. Toen kwamen de jonge musici namelijk ook al naar de Handelsbeurs afgezakt, die keer met twee maal Beethoven plus de minder gekende componist Szymanovski in hun koffer. Daarmee was meteen de kracht van het kwartet bloot gelegd: naast het grote repertoire durft het ook met minder gekend werk naar de luisteraar stappen. Het is bijvoorbeeld tekenend dat de muzikanten in het begin van hun carrière reeds een Franse Diapason d'Or in de wacht sleepten voor hun opname van de aartsmoeilijke Leoš Janáček-kwartetten. Daarna liet de internationale erkenning niet lang op zich wachten: hun debuut bij EMI werd meteen bekroond met de Gramophone Magazine's Debut Recording Prize, maar de muzikale weerbarstigheid bleef hun stokpaardje. Zo namen ze naast Schubert, Brahms, Debussy en Ravel ook Dutilleux onder handen, een gedurfde keuze voor een kwartet dat relatief gemakkelijker kon scoren door te kiezen voor veiliger repertoire.

Samenwerking

Angelika Kirchschlager (foto: Nikolaus Karlin)
Angelika Kirchschlager (foto: Nikolaus Karlin)
Het concert in de Handelsbeurs kadert in het OdeGand, Gent Festival van Vlaanderen!, een concept dat talloze muzikale talen en stijlen met elkaar verbindt tot een verbluffende drieweekse waar de meest grote namen op afkomen. Onder meer toppianiste Angela Hewitt en de gevierde dirigent Kent Nagano zullen te zien zijn in het Gentse en tussen die oudere meesters mag het Belcea kwartet de eer van de kamermuziek trachten hoog te houden. Dat doen ze voor de gelegenheid met een bijzondere uitbreiding. Zo komen mezzo-sopraan Angelika Kirchschlager en liedbegeleider Simon Lepper naar Gent afgezakt, om samen met het kwartet Ernest Chausson en Ottorino Respighi uit te voeren. Van eerstgenoemde zal het sextet diens 'Chanson perpétuelle opus 37' uitvoeren, een melancholisch en verstild werk dat Chausson een jaar voor zijn dood schreef. 'Il Tramonto' van Respighi is iets pathetischer, zoals dat een Italiaanse componist betaamt. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog componeerde de componist zijn tragische 'De Zonsondergang', die tot een standaardwerk binnen de vocale kamermuziek-traditie zou uitgroeien.

Strijkkwartet pur sang

Simon Lepper (foto: PGB Portraits)
Simon Lepper (foto: PGB Portraits)
Voor diegenen die hun strijkkwartetten liever puur en onversneden hebben, niet getreurd: het Belcea kwartet brengt immers ook Mozart en Beethoven mee naar De Handelsbeurs. En niet hun minst interessante werk, integendeel. Van Beethoven zullen ze de revolutionaire 'Grosse Fuge' uitvoeren, Beethovens laatste statement en een soort harmonische brug naar de atonale muziek van meer dan 70 jaar daarna. In diezelfde lijn laat het Belcea kwartet Mozart schitteren, met diens 'Strijkkwartet in C', dat de bijnaam 'Dissonanten' gekregen heeft. Muzikaal gaat Belcea dus te rade bij de grote meesters, zij het in repertoire dat vooruitblikt naar Bartok en Janacek, waarvan ze al succesvolle opnames hebben uitgebracht.

Jonge garde
Binnen haar generatie is het Belcea kwartet ongetwijfeld één van de allergrootsten. Ze hebben vorig jaar nog maar pas hun vijftiende verjaardag gevierd, en toch besloot Klara-recensent Bart Tijskens zijn recensie van hun nieuwste Schubert-opname met de woorden "We hebben hier wellicht de moderne referentie voor deze grote kamermuziek." Jong, eigengereid en technisch weergaloos: in de Handelsbeurs zal men eind september allicht niemand horen mopperen.

Meer over Belcea Quartet, Angelika Kirchschlager & Simon Lepper


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.