Stravinski heeft als componist vele watertjes doorzwommen en zijn œuvre omvat dan ook de meeste belangrijke muzikale stromingen die de eerste helft van de twintigste eeuw rijk is. Na een vroege periode waarin hij muziek schreef in de stijl van de grote Russische meesters Rimsky-Korsakov en Borodin, liet hij zich, in Parijs, beïnvloeden door de impressionistische muziek van Debussy. Na schandaal te hebben gemaakt met een reeks baletten voor de befaamde 'Ballets Russes' keerde Stravinski zich na de eerste wereldoorlog echter af van zijn vroegere expressionsitische stijl en ging op zoek naar en eleganter, klassieker aandoend alternatief. De oplossing kwam in de vorm van een nieuwe opdracht voor Dialilev, impressario van deze Ballets Russes. Hij boodt Stravinski aan enkele vergeten werken van de achttiende eeuwse Italiaanse meester Pergolesi te orkestreren. Het balet betekende de defenitieve breuk tussen Stravinski en zijn opdrachtgever, want Stravinski ging verder dan slechts een getrouwe orkestratie: hoewel de partituur van 'Pulcinella', zoals het werk kwam te heten, heel elegant en classiscistisch aandoet, kon de componist het niet laten op gezette tijden door de façade van Pergolesi's muziek te breken, met bijtend sarcasme, snijdende dissonanten en andere 'modernistische' technieken. Diagilev was ontzet, maar het resultaat is de gechiedenis ingegaan als een van Stravinki's meest populaire werken, een ballet dat klassiek klinkt maar ook onmiskenbaar de naam 'Stravinski' met zich meedraagt. Arrangementen volgden snel: de componist zelf herwerkte het ballet tot een kortere orkestsuite en bewerkte zes deeltjes voor viool en piano. Deze 'Suite Italienne' werd al snel bewerkt voor cello en piano...

Over de audio

...en met deze cd volgt cello en harp. Celliste Maria Hallynck en haar zus Sophie wijdden deze nieuwe plaat aan bewerkingen van twintigste eeuwse muziek, en deze 'Suite Italienne' was een voor de hand liggende keuze. Dit derde deeltje, de 'Aria', beslaat meerdere delen uit het origineel. Het is een potpourri van achttiende eeuwse operafragmenten die Stravinski uit zijn context haalde, maar die hier beide uitvoerders in staat stellen het uiterste uit hun instrumenten te halen. Luister maar hoe knap Stravinskis ironische kijk op de achttiende eeuw verwoord wordt, met uitdagende glissandi in de cello, speelse virtuositeit, scherpe accentjes in de harp of bitter melodrama...

Meer over Igor Stravinski


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.