De naam Valgeir Sigurðsson zal bij weinigen een belletje doen rinkelen. Toch is de kans niet gering dat velen zijn werk al gehoord hebben. De man verdient zijn dagelijks brood immers als producer van onder andere Björk, Bonnie 'Prince' Billy en CocoRosie. In zijn producties laat hij een eigen stijl horen, waarin elk detail op zijn plaats valt en een noords cocoongevoel door de arrangementen sluipt. Met 'Ekvilibrium' brengt Sigurðsson zijn eerste eigen album uit, hoewel hij het vocale werk nog voornamelijk aan anderen overlaat.

Het tweede nummer van de plaat, 'Evolution of Waters' wordt bijvoorbeeld door Will Oldham – aka Bonnie 'Prince' Billy' – ingezongen. Het is even wennen om diens stem in het elektronische imperium van Sigurðsson ingebed te horen, maar de combinatie werkt wel. Wanneer de producer de elektronica met een batterij strijkers versterkt, bloeit het nummer groots open. Toch kiest Sigurðsson in het algemeen voor een intieme klank die erg typerend is voor een groot deel van de hedendaagse IJslandse muziek. Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre die klank niet bekend is gemaakt door Sigurðssons voorgaande producties. Zeker is dat het geluid van 'Ekvilibrium' vertrouwd zal overkomen bij wie de laatste platen van Björk of Múm kent. Sigurðsson weeft akoestisch aandoende harp- en belgeluiden door lichtvoetige beats en ijle synths en maakt op die manier elektronische muziek die steeds een zekere gezelligheid houdt. 'Focal Point' is daar een mooi voorbeeld van: over een krakende groove klinkt een onregelmatig gesamplede cyberharp. Verrassend is het al lang niet meer, maar het werkt wel: de gletsjers doemen meteen op aan de horizon. Wanneer Sigurðsson gastzangers betrekt in zijn muziek, zorgt dat meteen voor een breder klankpallet. Jammer genoeg is dat pallet niet altijd even samenhangend: de zangers worden regelmatig wat verstikt door de volheid van de muziek. Zeker voor iemand met een fijn timbre als Oldham lijkt het moeilijk om een plaats te vinden in Sigurðssons soms wat drukke muziek.

Dat Valgeir Sigurðsson een van 's werelds meest interessante producers is, staat buiten kijf. Met 'Ekvilibrium' laat hij zien dat hij een kei is in het schrijven van sfeervolle arrangementen met een eigen gezicht. De klank van Sigurðssons eigen muziek is heel goed, maar heel veel verder lijkt de man niet te komen. Zijn nummers blijven niet echt hangen en als geheel weet 'Ekvilibrium' maar matig te boeien: de plaat wordt al snel geluidsbehang – hoewel erg mooi. Met nummers als 'Winter Sleep' laat Sigurðsson zien dat hij wel degelijk songs kan schrijven. Desondanks overheerst het gevoel dat 'Ekvilibrium' niet door een muziekschrijver maar door een producer is gemaakt. Een uitstekend producer, dat wel, maar in feite iemand die het best is in het perfectioneren en arrangeren van bestaande nummers en niet in het maken van de basis van die nummers.

Meer over Valgeir Sigurdsson


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.