De intussen 40-jarige Ninoofse componist Johan Evenepoel zette zijn eerste muzikale stappen in de fanfare, later harmonie van Strijtem bij Roosdaal als trombonist en kort daarop klarinettist. Al vlug componeerde hij zelf marsen met een humoristische en schalkse ondertoon, een kenmerk dat voor de niet-fans tot vervelens toe, zijn hele oeuvre kenmerkt. Zijn eerste "grote" compositieopdracht kwam in 1990 toen hem werd gevraagd om een concerto voor trombone en brassband te componeren, meteen zijn eerste kennismaking met het fenomeen brassband.

Sindsdien heeft Evenepoel de reputatie opgebouwd een componist te zijn die originele blaasmuziek schrijft met een eigen karakter en met veel aandacht voor de typische mogelijkheden van de verschillende instrumenten. Dat laatste kenmerk is iets minder uitgesproken in het vierdelige 'Overture Halle 2000', voor de gelegenheid uitgevoerd door het Ensemble de Cuivres du Valaisan. Het eerste deel, 'De Romeinse Site' heeft iets plechtigs maar 'De Basiliek' en 'Maria' (Halle was een centrum voor Mariaverering) maar missen uitdaging en boeien daarom veel minder. Het vierde deel 'Sint-Veroon-Lembeek' brengt ons naar de voor Vlaanderen unieke Veroonmars die op Paasmaandag uitgaat. Hier komt weer dat schalkse naar boven dat fel contrasteert met het serene 'Maria'.

Tot zijn beste werk moet zeker het technisch complexe 'Tuba Concerto' worden gerekend, hier sterk gebracht door Brass Band Buizingen en solist Bart Van der Cruys. Het is geen concerto waarbij de band de solist begeleidt maar er is eerder sprake van een wisselwerking waarbij ook het orkest duchtig op de proef wordt gesteld. Het werk refereert zowel naar brassband als naar bigband en het ondeugende karakter van zijn muziek is hier bijna onopvallend geïntegreerd in de muziek.
Ook het driedelige sprookjesachtige 'Fairy-Tale' is ronduit mooi. Het eerste deel met afwisselend motief wordt gevolgd door een traag middendeel, dat vreemd genoeg de "slechterik" uitbeeldt, en eindigt met een vrolijk einde dat de overwinning van goed op kwaad verklankt. Een ander hoogtepunt is de prachtige passionele koraal 'Choral of Hope', gecomponeerd voor Brass Band Buizingen in 2001, dat net als de twee laatstgenoemde werken hier door deze band wordt uitgevoerd

De negen overige werken zijn alle uitgevoerd door de Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Marine. Hier springen het bigbandachtige 'Tune' en de marsen 'Team-work' en 'Meli-melo' in het oog. Dan hebben we het wel gehad, met uitzondering van het bijzondere concertwerk 'Mother's Wing' dat Evenepoel opdroeg aan zijn overleden moeder. Het is een werk dat echter hoop- en vreugdevol klinkt maar met een goede tien minuten net iets te lang duurt.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.