Met ‘Les Illumunations’ sluit het KlaraFestival zijn editie 2011 thematisch sterk, maar bovenal muzikaal superieur af. Hiervoor tekenden een onvolprezen Mahler Chamber Orchestra onder de inspirerende leiding van Roger Norrington, vergezeld van topsolist Ian Bostridge.

De sfeer die wordt opgeroepen in Rimbauds ‘Illuminations’ kan zonder meer fantastisch worden genoemd. De magie van de taal en de werelden die erin gesuggereerd worden, sluiten perfect aan bij het Imagine Paradise-motief van dit KlaraFestival. Arthur Rimbaud begon aan zijn proza-gedichten te schrijven toen hij in 1872 met Paul Verlaine door Engeland reisde. Volgens Verlaine is de titel zelfs ontleend aan het Engels. Zoals gemeenzaam bekend zou de semi-erotische vriendschap tussen de twee poètes maudits eindigen in een schietpartij.

Ian Bostridge (foto: Simon Fowler)
Ian Bostridge (foto: Simon Fowler)
Dat de 25-jarige Benjamin Britten enkele decaden later door de ‘Illuminations’ werd geïnspireerd tot het componeren van een cyclus voor tenor en strijkorkest, kan te wijten zijn aan de geëxalteerde gevoelsstemming van de gedichten. Uit de meesterlijke manier waarop hij ze toonzet, valt reeds de typische stijl van Britten af te leiden. Met de nodige effecten, uitbundig en intimistisch, brengt hij de visioen-achtige illuminaties in de muziek tot leven. Het is een werk dat de Britse tenor Ian Bostridge bovendien op het lijf geschreven is. Getuige daarvan was trouwens al zijn veelgeprezen opname van het werk met Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker voor EMI. Ook in Bozar was Bostridge betoverend met zijn intense lezing, ondersteund door de meesterlijke strijkers van het Mahler Chamber Orchestra en de attentvol-grappige batton van Norrington.

Voor en na de twintigste eeuwse extase van Britten/Rimbaud kreeg de luisteraar de muziek te horen waaraan Roger Norrington zijn grote bekendheid te danken heeft. Als pionier van de authentieke uitvoeringspraktijk liet hij het Mahler Chamber Orchestra zonder vibrato spelen in Mozart en Schubert. De puurheid van toon waarmee het orkest in Bozar klonk, was hallucinant. De jonge leden van het orkest bezitten de virtuositeit en flexibiliteit die Norringtons aanpak maximaal kan laten renderen. Als het optimale klankspectrum dan nog eens gepaard gaat met de groots mogelijke natuurlijkheid in frasering en texturatie, dan is het resultaat simpelweg “af” en rest nog slechts te genieten. Zowel van de briljante ouverture, de gevoelvol-virtuoze tenoraria’s als de elegant-Franse balletmuziek uit Mozarts Idomeneo. Deze eerste van Mozarts “late” opera’s, eveneens geschreven op de vroege leeftijd van 25 jaar, biedt meer dan genoeg materiaal om concertant een eerste deel boeiend te houden.

Dat het KlaraFestival werd afgesloten met de achtste symfonie van Schubert is opnieuw een mooie link met zijn motto. Wat is meer imaginair en reden tot speculatie dan het onvoltooide? In twee delen schreef Schubert echter zoveel moois dat een luisteraar zich al in het paradijs waant. Alle lof voor de fenomenale blazers van het orkest en de prachtige strijkersbody. Norringtons grote gelijkmoedigheid wierp hier zonder meer zijn vruchten af. Dramatisch-lyrisch kreeg de avond dus zijn beloop en illumineerde het publiek. Een voltreffer.

Meer over Roger Norrington, Mahler Chamber Orchestra, Ian Bostridge


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.