Groot nieuws in de wereld van de kamermuziek! Het Jerusalem String Quartet, doorgebroken bij Harmonia Mundi met enkele uitstekende Haydn-opnames, brengt binnenkort een nieuwe Schumann-opname uit. Onder andere het kwintet nemen de vier daarop onder handen. Hun pianopartner? Alexander Melnikov, telg van de Russische pianoscholen en Eliso Virsaladze en tevens het recente pianowonder bij Harmonia Mundi. Precies die droombezetting komt op zondag 15, zaterdag 16 en woensdag 18 april naar België afgezakt voor drie prachtige concerten.

Wie graten ziet in een algehele boycot van Israël omwille van de nimmer eindigende farce met de Palestijnen, schuift zijn principes voor een ensemble als het Jerusalem String Quartet waarschijnlijk graag even opzij. De vier muzikanten kregen in het verleden al eens te maken met een oproep van een beweging die anti-reclame maakte voor een van hun concerten, maar muziek wordt doorgaans als apolitiek ervaren en wie hun concerten om ideologische redenen niet bijwoont, mist ook gewoon een kans op grote ontroering. De vier musici zijn een erg jong gezelschap, dat pas met de Haydn-opnames die nog geen tien jaar oud zijn, voor het eerst echt van zich liet horen. Ondertussen volgden nog Dvořák, Schubert en meest recent ook Mozart, telkens interpretaties die bijzonder goede kritieken kregen. Hoewel erg jeugdig en dynamisch, is het Jerusalem String Quartet niet het soort ensemble dat zijn puberale overmoed als een troef etaleert. Hier geen onstuimigheid zoals bij de snaken van het Belcea Quartet of, tot op zekere hoogte, de wolven van het Artemis Quartet, maar spitant, intellectueel en proper spel dat de ambacht van het musiceren centraal stelt. De emotionele wereld van romantici als Schubert en Dvořák lag hen daarbij heel goed, maar zo mogelijk bleken ze nog perfecter in Haydn en Mozart: twee componisten in wie ze een enorme helderheid bereikten en waarbij een transparant klanklandschap bijna een voorwaarde is om van een goede uitvoering te kunnen spreken.

Jerusalem Quartet (foto: Vera Reider)
Jerusalem Quartet (foto: Vera Reider)
Ook in het Schumann-kwintet, dat het Jerusalem String Quartet brengt in de Gentse Handelsbeurs en een dag eerder ook in de Sint-Pieterskerk van Leut-Maasmechelen, is doorzichtigheid een absolute voorwaarde. Schumann componeerde een enorm dense partituur, waarin het klavier over het geheel genomen amper zes maten rust kent. Daartussen weefde Schumann een nu eens delicaat, dan weer heftig spel met strijkers, waarbij het over en onder elkaar heen buitelen van verschillende stemmen liefst zo aanschouwelijk mogelijk moet gebeuren. De combinatie Melnikov – Jerusalem String Quartet belooft alvast een ideale combinatie te worden, omdat Melnikov eerder met een fantastische Brahms-opname bewees goed overweg te kunnen met het Duitse repertoire, en anderzijds ook omdat de pianist in zijn Shostakovich-opname (met de 24 preludes en fuga's) toonde dat hij in een quasi rommelige, erg bevlogen partij toch de nodige betekenis kan leggen. Het Jerusalem String Quartet wordt dan weer geacht redelijk aristocratisch om te springen met de gegeven partituur, wat een erg evenwichtige uitvoering zou moeten geven.

In de Handelsbeurs voegt het ensemble nog Mozarts KV 421 toe aan het programma, een van de kwartetten die de componist opdroeg aan Haydn, die tot dan toe bekend stond als de meester van het kwartet. Op die manier recapituleert het ensemble als het ware zijn eigen superieure Haydn-interpretaties via de muziek van Mozart, een meer recente bezigheid van de vier. Tot slot brengen ze ook Shostakovich tiende strijkkwartet opus 118, een van de latere mijlpalen van de componist die omwille van zijn verwezenlijkingen in het strijkkwartetgenre vandaag nog herinnerd wordt.

Jerusalem Quartet (foto: Vera Reider)
Jerusalem Quartet (foto: Vera Reider)
In Leut-Maasmechelen laat het kwartet zich dan weer van een andere kant zien: daar brengen ze de vreemde cocktail van Debussy en Beethoven, naast het werk van Schumann. In de gedaante van Beethoven pakt het kwartet alweer een meer klassiek werk onder handen, namelijk het tweede kwartet uit de serie opus 18. Met Debussy beweegt het collectief zich anderzijds naar een totaal ander spectrum van de muziek. In deze meer introspectieve en impressionistische parel was het kwartet nog niet op cd te horen en of deze klankwereld hen ligt, is nog maar de vraag op basis van hun erg concrete stijl van spelen.

Tot slot wordt ook de Belgische hoofdstad getrakteerd op een bezoek van het Jerusalem String Quartet. Het Brussels Conservatorium krijgt helaas geen Melnikov te zien of te horen, maar wel de bovenvernoemde combinatie van Mozart, Debussy en Shostakovich. Een erg divers programma, dat de vier muzikanten overigens langs alle grote muzieksteden van Europa voert in april en mei. Dat België maar liefst drie keer op hun aanwezigheid mag rekenen, betekent alvast dat het goed gaat met de kamermuziek hier. Dat belooft al voor volgend seizoen, waarvan de Handelsbeurs haar programma overigens zal bekend maken op de dag van het concert van dit viertal.

Meer over Jerusalem Quartet & Alexander Melnikov


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.