Nawal is afkomstig van de Comoren in de Indische Oceaan en werd geboren in een familie met heel wat muzikanten. Vanaf haar jeugdjaren kreeg ze zowel wereldlijke als religieuze muziek mee, een variëteit die tot op vandaag in haar werk te horen is. Zo zingt ze in een locale taal van de Comoren, maar ook in het Arabisch, Engels of Frans. Haar muziek (ze speelt ook gambusi) verraadt diverse Arabische en Afrikaanse invloeden, niet in het minst die van de meditatieve soefi-muziek. Van deze religie is trouwens niet alleen de muziek bepalend voor Nawal. Ook voor het dagelijkse leven bepaalt deze cultuur haar denken: als afstammeling van de soefi Marbout El-Maarouf ziet ze haar islamgeloof immers als een oproep tot liefde en respect, onderwerpen die in haar teksten vaak terugkeren. Haar eerste album 'Kweli' verscheen in 2001. Zes jaar later was de opvolger 'Aman' klaar. Ondertussen belandde ze ook op de Putumayo-compilatie 'Women of Africa'. Nawal was de eerste Comorese vrouw die publiek optrad.

Over de audio

Van meet af aan wordt op 'Salama' duidelijk dat Nawal niet een zangeres is die het moet hebben van een onschuldige, afgeborstelde stem. De soberheid van het begin laat alle oneffenheden en de bijbehorende expressie in haar stem naar voor komen. Daarbij neemt ze ook een vrije metriek, waardoor de Arabische wortels van de melodie extra duidelijk worden. Pas wanneer het nummer in een vast metrum trekt, neemt het Afrikaanse element de overhand. Daarbij bouwt het arrangement geleidelijk aan op tot de karakteristieke ritmische golfslag verschijnt. Naar het einde van de song toe laat Nawal de eigenlijke melodie los om ruimte te nemen voor een vocale improvisatie.
Op 'Salama' (vrede) wordt Nawal bijgestaan door haar vaste muzikanten: Idriss Mlanao op bas en Melissa Cara Rigoli op percussie. Daarnaast is ook Solorazaf te horen als gastgitarist.

Meer over Nawal


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.