Violons Barbares is een internationaal trio dat muzikanten met wortels in Mongolië, Bulgarije en Frankrijk samenbrengt. De uit Mongolië afkomstige, maar sinds 1989 in Duitsland wonende Dandarvaanchig Enkhjargal is te horen op morin khuur (tweesnarige viool, voorzien van de afbeelding van een paardenkop) en met de khoomei, de bekende Mongoolse keelzang. Net als Enkhjargal verruilde Dimitar Gougov zijn geboorteland (in zij geval Bulgarije) voor een Europese verblijfplaats (Frankrijk). Ook hij is te horen op een snaarinstrument, meerbepaald de veertiensnarige gadulka. De Franse percussionist Fabien Guyot is de spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt: niet alleen laat hij de snaarinstrumenten links liggen, hij woont ook nog steeds in zijn geboorteland.

Over de audio

‘Bayan Olgyi’ begint met rituele percussie en een hoge kopstem. Pas na iets meer dan een halve minuut komt de hoofdmelodie binnen en die zal vanaf dan geregeld opnieuw te horen zijn: meestal door een hoog (borst)stem, maar af en toe ook in een lage, brommende klank die bekend staat als de dag kargyraa (een techniek van de khoomei).
Vanaf 1’22” is ook duidelijk te horen hoe belangrijk het paard is in de Mongoolse cultuur (zie ook de paardenkop op de morin khuur), wanneer de galopperende drive loskomt. Het hoogtepunt wordt bereikt vanaf 2’03” wanneer een (voorlopige) slotformule herhaald wordt onder een lang aangehouden noot van de zangstem.
Zo komt het stuk in rustiger vaarwater terecht met een brede, herhalende melodie van enkele noten. Vanaf 2’41” begint de opbouw echter opnieuw, maar deze keer helemaal gekleurd door de percussie, waarna de lage bromstem en de hogere zangstem de hoofdmelodie hernemen.
‘Bayan Olgyi’ werd live opgenomen in Taps Scala in Straatsburg (2008). Deze versie staat niet op de titelloze debuutplaat van Violons Barbares.

Meer over Violons Barbares


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.