Felix Mendelssohn-Bartholdy was een muzikaal wonderkind, dat net als Mozart op opvallend jonge leeftijd piano en viool vlotjes bespeelde en zijn eerste composities nog voor zijn tienerjaren componeerde. Dat Mendelssohn dan, in tegenstelling tot Mozart, nooit internationale tournees zou ondernemen en voor Europese vorstenhuizen en adel mocht spelen, ligt minder aan het verschil in talent tussen beide componisten en eerder aan de veranderde sociale situatie aan het begin van de negentiende eeuw, waarin verarmde vorstenhuizen geen geld meer konden uitgeven aan muzikale extravaganza’s. Vader Mendelssohn was echter zelf welstellend genoeg en gaf zijn kinderen alle mogelijke kansen om vroeg muzikale ervaringen op te doen. 

Zo bestaan Mendelssohns vroegste composities bijvoorbeeld uit maar liefst twaalf symfonieën voor strijkorkest. Ook in het genre van de concertante muziek zette een jonge Mendelssohn al vlug stappen, met een concerto voor klavier en strijkers dat hij in 1822 componeerde, op dertienjarige leeftijd. Een jaar later volgde het dubbelconcerto voor viool en piano, ditmaal geschreven met een begeleiding voor compleet symfonisch orkest. Beide concerti werden op deze cd ingespeeld door het Freiburger Barockorchester met pianofortespeler Kristian Bezuidenhout en violist Gottfried von der Goltz als solisten. 

Het klavierconcerto in d mineur is dus een jeugdwerk en bijgevolg niet steeds even Boeiend. Sommige melodieën bezitten nog niet de originaliteit van de muziek die Mendelssohn pas enkele jaren later zou schrijven - de ouverture tot 'Ein Sommernachtstraum' of het octet voor strijkers bijvoorbeeld. Desalniettemin heeft het concerto zijn vertederende en memorabele momenten, in de solopassages, die met een Mozartiaanse flair geschreven zijn of in de lichtjes stuwende hoofdmelodie in mineurtoonaard van het eerste deel. Het dubbelconcerto is duidelijk een meer volwassen werk, met een langzaam middendeel met verrassend veel intimiteit en een opwindende en goed in het gehoor liggende finale. Die finale wordt door de twee solisten trouwens op een heerlijk energieke, zigeunerachtige manier uitgevoerd.

Beide concerti krijgen over het algemeen een schitterend enthousiaste en kundige uitvoering mee van het orkest en van de solisten. Zo kan men goed voelen hoe gemotiveerd de strijkers in het pianoconcerto op Bezuidenhouts pianoforte inspelen of hoe teder en verfijnd de langzame delen van beide concerti uitgevoerd worden. Gottfried von der Goltz speelt zijn solopartij in het dubbelconcerto met net zoveel bravoure als de pianoforte, met lange maar helder uitgedachte 'legato' lijnen en een smaakvol - en dus beperkt - gebruik van vibrato. Het doet allemaal vaak classicistisch aan maar op passages waarin de viool quasi onbegeleid speelt, durft hij een zangerige vrijheid te nemen die de weg naar de grote vioolmuziek uit verdere negentiende eeuw lijkt te wijzen. Zo blijven beide concerto's een interessante combinatie tussen oud en nieuw, tussen Weens-klassieke helderheid in het taalgebruik en romantische vervoering in hun interpretatie. 

In de stijl van de barokke Basso continuopraktijk speelt Bezuidenhout trouwens heel wat 'tutti' passages mee op pianoforte. Zijn instrument, een kopij van een Conrad Graf pianoforte uit 1824, klinkt echter al soepel en vol, minder als een Mozartiaans klavierinstrument en meer als een piano waarop men Schumann of Chopin zou kunnen uitvoeren. Vooral de hoogste noten bezitten een combinatie van kwetsbaarheid en briljantie die ver verwijderd is van de gewoonlijk wat mechanische klank van een (oudere) pianoforte. 

De twee jeugdwerken die het Freiburger Barockorchester hier inspeelde, worden zelden of nooit op concertprogramma's aangetroffen en alleen al daarom heeft dit cd'tje een unieke waarde. De uitvoering is van hetzelfde hoge technische en muzikale niveau als men van dit prachtige Duitse gezelschap mag verwachten en hoewel deze jeugdmuziek moeilijk te vergelijken valt met het werk van de latere en meer volwassen Mendelssohn, zorgen de elegante muziek en de al even elegante uitvoering voor een heel boeiende en aangename muziekbeleving.

Meer over Felix Mendelssohn-Bartholdy


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.