Alexandre Tharaud mocht gisteren het pianoseizoen van de Antwerpse Singel openen. Met klinkende namen als Melnikov, Lupu, Aimard en Osborne in het verschiet, rustte een zware taak op zijn schouders. De tengere Franse pianist gaf echter een schitterend recital, waarvan het sprankelende eerste deel nog lang zal heugen.

In talrijke cd-opnames, solo en met geroemde kamermuziekpartners als Bernold en Queyras, overtuigde Alexander Tharaud de luisteraar al van zijn grote muzikaliteit. Prachtige Bach-vertolkingen vulde hij aan met weinig uitgevoerde klaviermuziek van de Franse barokcomponisten Rameau en Couperin. Hij speelt die op de huidige piano, maar benadert ze heel stijlbewust. Intense studie van de versieringen en hoe die te vertalen naar de Steinway moeten aan zijn opnames zijn voorafgegaan.

Alexandre Tharaud (foto: Marco Borggreve)
Alexandre Tharaud (foto: Marco Borggreve)
In het eerste deel van zijn recital in De Singel speelde Tharaud een selectie uit de 'Pièces de Clavecin' van Couperin, met onder andere het hartverlichtende 'Tic-Toc-Choc'. Vanuit de traagheid een grote zangerigheid opbouwend, kreeg Tharaud het publiek volledig op zijn hand. Met heldere toon werd een gedistingeerde melancholie opgeroepen, een bij uitstek Frans gevoel. Naargelang het programma aan virtuositeit won, werd de briljante natuurlijkheid waarmee de pianist deze verfijnde muziek speelde manifest. Met een even fenomenale zin voor ornament en detail vertolkte hij daarna de elegante 'Essercizi' van Scarlatti. Met opnieuw een evenwichtige keuze uit de eendelige sonates kon hij de verwonderd-ontroerde aandacht van het publiek zonder de minste moeite vasthouden.

Waar het eerste deel gekenmerkt werd door uitgebalanceerde en tot geheel gesmede gefragmenteerdheid, bestond het tweede uit twee grote structuurwerken. 'Funérailles' van Liszt is een laat werk van de componist, uit de bundeling 'Harmonies poétiques et religieuses'. Als eerbetoon aan de Hongaarse opstand mid-negentiende eeuw bevat het de nodige programmatische elementen: doodsklokken, slagveld en doods- en krijgsmars volgen elkaar op. Met dank aan het Liszt-jaar kregen de aanwezigen in de Singel deze muziek te horen door de handen van Tharaud, die zich hierin waarschijnlijk minder thuis voelt. De typische retoriek en grootheid van klank zijn minder dankbaar voor een pianist die het moet hebben van zijn raffinement.

Alexandre Tharaud (foto: Marco Borggreve)
Alexandre Tharaud (foto: Marco Borggreve)
Met Chopin maakte Tharaud zich wel al heel verdienstelijk. De walsen, zowel als de 24 preludes werden op cd met veel lof onthaald. Zijn tweede pianosonate gisteren was echter het minst overtuigende werk van de concertavond. Voornamelijk de eerste beweging had iets krampachtigs en ook verderop in het complexe werk kwam de muziek niet echt van de grond. De kleine vorm ligt Alexander Tharaud dus beter en de nodige zin voor fantasie, de gave om op korte tijd een wereld op te roepen bezit hij ten volle.

Het eerste deel van zijn recital zal dus langer bijblijven, samen met de algemene indruk van een grote pianistieke persoonlijkheid die Tharaud achterliet.

Meer over Alexandre Tharaud


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.