Händels opera's zijn zonder uitzondering voorbeelden van de barokke opera seria, een genre dat zijn wortels heeft in het Italiaanse gesproken theater. 'Faramondo' is in zoverre uitzonderlijk dat het wat verhaal betreft niet teruggrijpt naar de antieke geschiedenis of mythologie maar naar het vroeg-middeleeuwse Europa. Faramondo of Faramund was een Frankische koning, een figuur uit dezelfde mythen die koning Arthur en Tristan en Isolde voortbrachten. De plot richt zich op de verhouding tussen Faramondo en zijn rivaal Gustavo. Die laatste zwoer om Faramondo om te brengen omdat Faramondo (ten onrechte, zoals uit de ontknoping van de opera blijkt) Gustavo's zoon doodde in een duel. Het nodeloos gecompliceerde libretto en het feit dat voor Händels Londense publiek het grootste deel van de Italiaanse dialogen (onontbeerlijk voor het volgen van de opera) geknipt werden zorgden er echter voor dat 'Faramondo' nooit doorbrak. Het grotere succes van Händels volgende opera 'Serse' overschaduwde 'Faramondo' maar Händels muziek zelf moet zeker niet onderdoen voor die van zijn bekendere opera's.

I Barochisti presenteren een barokke opera vol energie en vaart. Muzikale effecten die Händel in zijn aria's steekt worden helemaal niet afgevlakt maar net wat meer in de verf gezet, zowel bij de zangers als bij de orkestleden. Vooral de kwaliteit van de strijkers valt op, zodat er voor consistent snelle tempi gekozen kan worden, die razend accuraat vorm krijgen, zoals dat uit de snelle, fugatische sectie van de 'sinfonia' tot de eerste akte blijkt. Twee koorgedeeltes, aan het begin en einde van de opera krijgen genoeg vuurwerk mee. Het eerste koor wordt ondersteund door robuuste pauken en trompetten die recht uit de 'Messiah' hadden komen en het tweede door een paar jachthoorns die al even stevig in hun schoenen staan. Vooral de strijkers in de basso continuo kunnen voor de nodige kracht en vaart zorgen in deze uitvoering.

Sophie Karthäuser bezit een jonge, lichte stem die het goed doet in deze muziek zonder dat ze haar topnoten overdreven zwaar doet klinken. Ze zorgt voor een frisse (en trouwens erg precieze) lezing van de vele coloraturen waarmee Händel zijn sopraanpartij doorspekt. Het andere vrouwelijke lid van de cast is mezzo Marino de Liso, die de rol van Faramondos geliefde Rosimonda op zich neemt. Ze bezit een uitzonderlijke grote, krachtige stem, zoals ze toont aan eind van de aria 'Sento che Ungiusto Sdegno' maar dat is bij deze delicate muziek vaker een belemmering dan een pluspunt.

De hoofdrollen worden gezongen door twee countertenoren, Max Emanuel Cencic en Philippe Jaroussky die de rollen van Faramondo en Adolfo zingen. Cencic neemt Händels geducht virtuoze hoofdrol op zich maar had dat jammer genoeg met iets meer fijnzinnigheid kunnen doen. Zijn snelle loopjes en techniek bereiken nergens dezelfde mate van accuraatheid als bij Jaroussky. Diens jeugdige, smalle stem is onmiddellijk herkenbaar en neigt op vele plekken naar het timbre van een echte mezzo toe.

Twee zangers vallen op door hun zekere en welluidende laagte. De eerste is de Koreaanse bas In-Sung Sim, die geen gelegenheid voorbij laat gaan op zijn diepste noten te laten weerklinken, zoals blijkt uit zijn eerste aria 'Viva si, che nel mio seno'. Xavier Gerbata, die de rol van booswicht Gernando vertolkt kan men zelfs van wat overacting verdenken in de aria 'Voglio che mora, si!', waarin hij de zweert Faramondo te doden. Maar ook hij laat zijn diepe noten graag klinken, vooral als dramatisch effect – iets wat zeker bij een countertenor opmerkelijk is. Van alle zangers benadert hij de perfectie het dichtst in de uitvoering van Händels technische erg veeleisende partij, zoals zijn doelgerichte lezing van Händels versieringen in de aria 'Nella terra, in ciel, nell'Onda' laat horen.

Op enkele kleinere bemerkingen na blijft dit een prachtige uitvoering van een van Händels ten onrechte vergeten opera's. 'Faramondo' lijdt onder een zwak libretto maar presenteert zonder uitzondering prachtige muziek, in een vurige, geëngageerde uitvoering.

Meer over Georg Friedrich Händel


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.