Het openingsconcert van het intrigerende abonnement opera+ in Concertgebouw Brugge is een semi-concertante uitvoering van Mozarts hartverlichtende ‘Die Entführung aus dem Serail’. De topcast aan zangers wordt gedragen door het energiek-deskundige Orkest van de Achttiende Eeuw onder de nog steeds elektriserende leiding van Frans Brüggen. Elk concert dat men van de oude meester nog kan meepikken, is gezien zijn leeftijd mooi meegenomen, en in dit repertoire eenvoudigweg niet te missen.
Concertgebouw Brugge blijft zoals de naam het zegt in eerste instantie een concertpodium en geen operahuis. Toch pakt het kunstencentrum dit jaar uit met een abonnement opera+, waarin de rode draad gevormd wordt door Muziektheater Transparant. Ook Jan Decorte komt met een regie van 'The Indian Queen' van Purcell over de vloer, eerder al te zien in mei vorig jaar in Brussel. Het openingsconcert van dit abonnement is met 'Die Entführung aus dem Serail' alleszins een veelbelovende opwarmer, zeker in een Munt- en Vlaamse Opera seizoen waarin geen Mozart zal weerklinken. De semi-concertante uitvoering wordt gebracht in een regie van Jeroen Lopez Cardozo, die o.a. bekend in om zijn specifieke expertise van gevechtschoreografie.
Mozart schreef ‚Die Entführung aus dem Serail' rond 1782. Het is een Singspiel, wat inhoud dat er gesproken dialogen in voorkomen in plaats van recitatieven. Dat gebeurt overigens ook in Mozarts laatste opera 'Die Zauberflöte'. De plot van 'Die Entführung' is eenvoudig: de held (Belmonte) wil samen met zijn knecht Padrillo zijn geliefde Konstanze redden uit de handen van de Turk Pasha Selim. Het is een voornamelijk luchthartig werk, mede ontstaan vanuit de toenmalige interesse in de exotische Ottomaanse cultuur. Enerzijds leidt dit tot een wat stereotiepe visie op het Oosten, hoewel met het tiranniek-onverdraagzame voor een stuk gebroken wordt in het barmhartige einde. De opera had meteen een enorm succes wat te begrijpen is als men de prachtige aria's hoort. Omdat Mozart de uitstekende reputatie kende van de zangers die de première zouden vertolken, zitten er een aantal heel virtuoze stukken in, die van de zangers vandaag het uiterste vergen.
Met Lenneke Ruiten is het uitkijken naar de rol van Konstanze. Deze Nederlandse sopraan nam vorig jaar nog haar debuut-cd met Mozartaria's op bij PentaTone. Het is duidelijk dat ze een grote affiniteit met de componist heeft. De andere sopraan is een Amerikaanse, Cyndia Sieden, die zal schitteren in de rol van Blonde. Sieden nam enkele jaren geleden nog een mooie cd met Mozartaria's op met Brüggen en het Orkest van de Achttiende Eeuw. Ze sprong eerder overigens al in het oor in de rol van Blonde, toen ze die rol op zich nam onder de baton van John Eliot Gardiner.