Köhn is het pseudoniem waaronder Jürgen De Blonde sinds 1997 een van de meest vooraanstaande elektronicamuzikanten van België werd. Het bracht hem in de belangrijke concertzalen (AB, Vooruit), maar ook op het podium van Pukkelpop. De muziek van De Blonde – nu eens dansbaar, dan weer heel uitgesproken melodisch of abstract – kan dan ook in verschillende settings werken.

De Blonde’s releases verscheen op labels als Tomlab, Studiomuscle en Western Vinyl, maar als Köhn is hij vooral verbonden met het Belgische Kraak. Hier verschenen in 1998 en 1999 zijn eerste cd’s. Het indrukwekkende dubbelalbum ‘Koen’, waarop Köhn liet horen hoe breed zijn elektronisch spectrum was, kwam uit in 2002. Na zijn muziek voor de film ‘S*CKMYP’ (2004) van Kurt d'Haeseleer werd het qua opnames wat stiller tot hij in 2009 met ‘We Need More Space in the Cosmos’ op de proppen kwam. Voor deze release keerde De Blonde terug naar zijn oude liefde: de synthesizer. Geen bevlieging, want ook ‘Random Patterns’ werd met een synthesizer in elkaar geknutseld. Al heeft de muziek hier wel een ander profiel.

Over de audio

Aan de basis van ‘Transported Man’ ligt een eenvoudig basispatroon dat de hele tijd herhaald wordt. Een motiefje van drie tellen draait de hele tijd rond en krijgt het gezelschap van andere melodietjes die niet braaf in de tred van de drie tellen passen. Door het contrast in lengte tussen de verschillende lagen wordt het maat- en tijdsbesef van de luisteraar op de proef gesteld en uitgehold.

Vaak is er in deze bovenop de basisformule geplaatste melodieën een regelmaat te bespeuren, maar even goed laat Köhn het verloop wat ontsporen. Opvallend is dat er niet gekozen wordt voor het steeds maar bij stapelen van lagen. Gedurende de eerste drie minuten van het nummer worden er zelfs maar twee nieuwe melodieën bijgevoegd, die elkaar bovendien afwisselen. Zo blijft de muziek transparant, maar evenzeer bedrieglijk, omwille van kleine evoluties in het verloop.

Wanneer vanaf 2:40 er nieuwe klanken geïntroduceerd worden, is Köhn klaar om de luisteraar helemaal in het ongewisse te laten over de verdere ontwikkeling.

In detail

00:00
repeterende basisformule van drie tellen
00:13
onregelmatige melodie er bovenop, drie verschillende noten in langere reeks
00:36
nieuwe (hogere) laag in de plaats: een reeks van zeven noten (4+3), met ontregeling op 0:44
00:55
opnieuw de noten van de lagere reeks, nu gerangschikt per 7 (4+3) met ontregeling op 0:55
01:04
hogere reeks noten, gerangschikt per 7, geen ontregeling
01:15
lagere reeks noten, na twee keer al ontregeling (1:19)
01:29
hogere reeks noten in een reeks van 13 (4+3+3+3)
01:43
lagere reeks noten, reeks van 7 (4+3) met ontregeling naar het einde
01:50
hogere noten, reeks van 7 (4+3)
01:58
afwisseling blijft zich herhalen
02:40
introductie nieuwe klank(en)

Meer over Köhn


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.