Reinhold Friedl (1964) is niet meteen de pianist/componist die zomaar in de romantische traditie staat, noch iemand die heel rationeel en koud naar muziek en de wereld kijkt. Hij studeerde wiskunde en muziek in Stuttgart en Berlijn (waar hij sinds 1987 ook woont). Voor hem zijn componeren, interpreteren en improviseren spontane activiteiten die niet ondergeschikt zijn aan één of andere theorie of filosofie. Ideeën en opvattingen kunnen wel een inspiratiebron zijn, maar mogen voor Friedl nooit het sensuele, het erotische of het irrationele wegvagen. Dit laatste belet hem niet om ook het rationele en het experimentele te bespelen. Zo publiceerde hij in diverse kranten en vaktijdschriften over muziek en wiskunde, organiseerde hij hieromtrent een seminarie aan de universiteit van Berlijn leidde hij in 2000 de International Computer Music Conference in dezelfde stad.
Als pianist en publicist geldt hij als een specialist van de inside piano-muziek (waarbij niet alleen op het klavier, maar ook in de klankkast van het instrument gespeeld wordt) en exploreert hij de mogelijkheden van instrumenten, zowel akoestisch als in combinatie met elektronica.
In 1997 was Friedl medeoprichter van het Zeitkratzer, een ensemble voor hedendaagse muziek dat zich expliciet openstelt voor samenwerkingen met geluidskunstenaars (Phill Niblock), elektronica-artiesten (Merzbow, Carsten Nicolai), rockmuzikanten (Lou Reed, Elliot Sharp), dansers of multimediakunstenaars.

Over de audio

Zoals Friedl als pianist graag de binnenkant van het instrument onderzoekt, zo haalt hij in 'Draft' ook de andere instrumenten uit hun dagdagelijkse context. Luisteraars die niet vertrouwd zijn met hedendaagse klassieke speltechnieken zouden daarom vlug de indruk kunnen krijgen dat Friedl hier met elektronische vervormers aan het werk is. Niets is minder waar, aangezien hij zich hier alleen bedient van viool, altviool, contrabas, saxofoon, trompet, tuba, percussie en accordeon. Zelf is Friedl op deze track te horen als inside-pianist.
De voor veel luisteraars waarschijnlijk ongebruikelijke klankwereld van 'Draft' garandeert bovendien een heel eigen sfeer die bol staat van de latente spanning, zonder dat de bom ooit barst. De luisteraar kan zich snel ongemakkelijk voelen bij de aanhoudende "wind" die weinig goeds voorspelt, ook niet wanneer de muziek langzaam aan begint te rollen om daar plots ook mee te stoppen.

Meer over Reinhold Friedl


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.