Wolfgang Heiniger (1964, Bazel) studeerde percussie en compositie aan het conservatorium van zijn geboortestad en specialiseerde zich later in elektro-akoestische muziek bij Thomas Kessler. Nog geen dertig jaar oud was hij gastcomponist voor het centrum voor computermuziek aan de Stanford University in de VS. Tussen 1994 en 2002 was Heiniger docent audiodesign aan de Elektronisches Studio der Hochschule für Musik Basel, waarna hij verbonden was aan de Hochschule für Musik "Hanns Eisler" in Berlijn als docent interdisciplinaire compositie. Heiniger is naast zijn bezigheden als componist en leraar ook nog steeds actief als uitvoerder van elektronische muziek.
Heiniger stond mee aan de wieg van The Beam (Basel Electric Art Messengers – een ensemble van muzikanten en elektro-akoestisch werkende artiesten), het European Powerbook Orchestra en het festival Echt!Zeit. Hij schreef muziek voor dans, film en theater en in 2000 werkte hij zijn opera 'Ada, Queen of the Engines' af, een "digital monodrama" voor vier instrumenten, elektronica, sopraan en video. Naast zijn elektro-akoestische composities schreef Heiniger ook muziek voor klassieke, akoestische instrumenten: solo of in kleine ensembles.

Over de audio

In 'Desafinado' uit 2005 mag Heiniger dan slechts gebruik maken van één "echte" muzikant (de sopraansaxofonist), het stuk zelf is opgebouwd uit vier verschillende klanklagen. Naast de saxofoon is er ook een luidspreker die lange klanken weergeeft, een automatisch spelende kleine trom (waarvan het vel in trilling gebracht wordt door het membraan van een speaker) en er klinken geluiden in de trom zelf. Deze laatste klanken hebben een erg zwevend karakter en ook het geluid van de sopraansaxofoon zit vol speciale technieken: afgeknepen klanken, kwarttonen, circulaire ademhaling, fonetische articulatie in het instrument (vb. de letter x ritmisch zeggen), Flatterzunge en overblazen.
Het stuk is opgebouwd uit een continue opeenvolging van energieke en virtuoze passages enerzijds en rustige, soms zelfs quasi statische delen anderzijds. Hoe de delen elkaar opvolgen is (met aanduiding van specifieke klanken en technieken) te vinden bij In detail.

Meer over Wolfgang Heiniger


Verder bij Kwadratuur
  • Helaas geen extra info meer.

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.