Luisteren naar deze plaat van Al Margolis is – weeral – een schipperen tussen de muziek an sich en de beelden die herkenbare geluiden oproepen. Het openingsnummer 'Natraj' lijkt samen met 'Oy vey, Angie' en 'Quaderni', de hekkensluiter, een half uur lange, schuifelende voetreis doorheen een onheilspellende fabriekstempel uit de science-fiction. De soundtrack voor een computerspel haast, wat trouwens voor de game-industrie en voor Al Margolis een serieuze stap voorwaarts zou zijn. 'Tattooed Love Muffins' en 'Ciacada #5: Version Bohman' ontsnappen uit deze automatische beeldvorming door de vele tekstsamples en 'Frog Field' tenslotte stijgt boven al dit wereldse uit met dromerig uitgerekte xylofoonloops. Over dit laatste nummer meer uitleg bij de audiosectie.
Maar eerst een grondiger kijkje in de donkerte van track 1, 4 en 6. De luisterreis begint met een zware gong die een minuut lang echoënd bonkt. Schril electronicagetjirp, -gepiep en -geknars geven alles wat ze hebben met zelfs nog een atonaal synthdeuntje erbij, maar het gebonk blijft overheersen. Er is ook geen fade-out of andere vermindering van de auditieve spanning. Na dik negen minuten stopt het nummer plots. 'Oy vey, Angie' houdt aanvankelijk enkel nog wat zachte ruis over en de slag op de gong is uitgerekt tot één lange, diepe drone. Het nummer werd opgenomen door het negenkoppige Orchestra D'Fou, maar dat wordt pas na twee minuten duidelijk. Terwijl de lage brom gezelschap krijgt van aan- en afzwellende boventonen, klinken de korte trombone-interventies van Sarah Weaver en Chris Burchell. Stemvorken, orgel, cello en synthesizers zijn niet te onderscheiden van Margolis' tapes of zijn onherkenbaar in loop gezet. Wat een bikelophone is kan u in het interview lezen met Al Margolis, maar waar en hoe dit eigenzinnige instrument in dit nummer komt, is compleet onduidelijk. Het beangstigende effect is wel zeer duidelijk. Het geronk van de drone en het geluidsdeken van de ruis maken het moeilijk om zich auditief te concentreren en plotse snerpen doen dan opschrikken. In 'Quaderni' lijkt het er wat lichter aan toe te gaan met drones die wat hoger in het klankspectrum liggen, maar na nog geen minuut is daar een schokkende ademhaling en een fluisterende vrouwenstem die klinkt alsof de drager van deze stem net murw is geslagen. Scherpe metaalklanken, naar het einde toe zelfs stevig oscillerende, maken het horrorplaatje snel compleet. Dezelfde ademschokken en vrouwenstem in 'Tattooed Love Muffins', maar tegen een minimale achtergrond van piepjes en krakjes. Na drie minuten brengt een mannenstem de luisteraar weer met de beide voetjes – oortjes – op de grond met duidelijk geprononceerde woorden uit de wetenschapswereld als: elasticity, intrinsic value, museo-archeological, enz. 'Cicada #5: Version Bohman' kan rustig doorgaan als het vreemdste nummer, hoewel het zeer verteerbaar is met weer de eenzame gong en daarover een collage uit de 'talking tapes' van Adam Bohman. Deze laatste wisselt al jaren cassetten uit met o.a. Al Margolis en als eerbetoon aan deze schitterende geluidsknutselwerkjes heeft Margolis dit nummer gemaakt. Op de tapes verwoordt Bohman zijn gedachten op het moment dat hij ze denkt. Er is dus vaak achtergrondgeluid van de stad te horen, de occasionele klik van de pauzeknop en andere toevallige geluiden die het opnemen op cassetterecorder met zich meebrengen. De collagetechniek van Margolis scheurt de mededelingen van Bohman wel aan flarden. Hierdoor is er nog wel herkenning van bepaalde woorden en zinsdelen, maar de betekenisoverdracht valt weg.
Uit de uitleg in het boekje bij de cd valt niets af te leiden over de aard van de afzonderlijke nummers. 'Natraj' zit vol gepiep en geruis en is met "samples" en "sounds" gemaakt. Het volgende 'Frog Field' lijkt dezelfde lijn verder te trekken met "tapes" en "xylophone loops", maar 'Natraj' is een futuristische klankenhutsepot vol akelige geluiden en 'Frog Field' een zweverig slaapmuziekje. Men moet het horen om het te geloven, de klankschilderingen van Al Margolis.

Meer over Al Margolis / If, Bwana


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.