Bedrich Smetana staat natuurlijk hoofdzakelijk bekend voor zijn cyclus van zes symfonische gedichten 'Ma Vlast', waaruit 'De Moldau' het bekendste is. Maar wat minder gekend is, zijn een hele reeks symfonische werken, ouvertures en karakterstukken voor orkest die Smetana componeerde voordat hij in 1874 aan 'Ma Vlast' begon. Na een reeks cd's rond de symfonische werken van Franz Liszt, waagt de BBC Philharmonic zich met haar chef-dirigent Gianandrea Noseda nu aan deze Boheemse componist en deze cd vormt zo het eerste volume in een reeks die Smetana's orkestmuziek in de schijnwerpers stelt.

Smetana's muziek wordt op een erg verstaanbare en toegankelijke manier voorgesteld, wat geholpen wordt door het vaak erg zonnige karakter van deze werken. Noseda vraagt geen orkestrale effecten van zijn muzikanten en ook geen al te snelle tempi maar behoudt een zorgeloze eenvoud in deze muziek, zoals duidelijk wordt in de laatste track van de cd, een mars voor de opening van een festival dat Shakespeare's driehonderdste verjaardag vierde. Hier overweegt zeker geen Wagneriaanse breedspraak want zoals vaak bij cd's die Chandos uitgeeft wordt de textuur van het orkest licht gehouden met een overwicht aan hogere instrumenten en betrekkelijk weinig bassen in de balans. De kwaliteit van het orkest toont zich in haar slanke manier van spelen. Enkele erg poëtische soli bij de houtblazers verdienen een vermelding, net als de manier waarop Noseda de koperblazers onder controle houdt. Die hebben namelijk een erg belangrijke rol bijvoorbeeld in de korte fanfares voor Shakespeare's 'Richard III' of de symfonische gedichten 'Wallensteins Camp' of 'Hakon Jarl'.

De 'Grand Ouverture in D' is een humoristisch werkje met in de orkestratie en melodievoering vele knipoogjes naar de luisteraar toe. De introductie, met haar hyperactieve paukenpartij is op zijn minst ongewoon te noemen. De ouverture 'Praags Carnaval' is dan weer verrassend dramatisch met haar geladen, Wagneriaanse harmonieën.

Mooie momenten vindt de luisteraar verder in het stille en ingetogen 'The Fischerman', muziek bij een tableau vivant naar Goethe. De vloeiende perpetuum mobile beweging van de muziek kijkt al vooruit naar dezelfde soort muziek in 'De Moldau', die ook hier een associatie met water oproept. De strijkers van de BBC Philharmonic spelen sotte voce en voegen zo een heel herkenbare en bijzondere kleur aan de muziek.

Dit is een heel mooie en boeiende cd geworden. De keuze van zoveel verschillende werken (vijf symfonische gedichten, een ouverture, twee karakterstukjes en een reeks fanfares voor koperblazers) zorgt voor een gevarieerde beluistering terwijl de herkenbare klank van de BBC Philharmonic deze muziek licht en transparant houdt.

Meer over Bedrich Smetana


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.