Hoewel een volbloed Duitser, is pianist Franz von Chossy niet meer weg te denken uit het Nederlandse jazzgebeuren. Hij studeerde aan het conservatorium van Amsterdam en bracht in 2006 vervolgens op het Nederlandse Jazzimpulz zijn debuutalbum uit. In België kennen we hem nog maar sinds kort, als de opvolger van Jef Neve in het Pascal Schumacher Quartet. Een functie die hij in 2009 met verve wist in te vullen op het voortreffelijke ‘Here We Gong’. Zijn nieuwe trioplaat ‘Pendulum’ is een overtuigend nieuw bewijs van zijn kunnen.

In vergelijking met zijn vorige plaat heeft het Franz von Chossy trio nu met bassist Clemens van der Feen en de Luxemburgse drummer Paul Wiltgen een compleet nieuwe ritmesectie. Te oordelen naar enkele opmerkelijke groepsprestaties, zoals in de titeltrack ‘Pendulum’, verloopt de samenwerking meer dan gesmeerd. De pianist zorgt zelf voor de composities, die doorspekt zijn met interessante melodische vondsten. Daarnaast zijn de invloeden van moderne pianotrio’s en popmuziek onmiskenbaar aanwezig via ongegeneerde pianolyriek en het onverbloemde gebruik van eenvoudige popritmes. Slechts op een zeldzame keer slaat de groep hierbij de bal mis, zoals op het fletse ‘Stranger Walked By’, dat zijn bestaansrecht haalt uit een compositorische link met het voorafgaande (en wel erg mooie) ‘Release’.

‘Rooftop Garden’ is daarentegen een onbetwistbaar hoogtepunt dankzij, in de eerste plaats, het soleerwerk van von Chossy. De manier waarop en vooral de overtuiging waarmee hij na enkele minuten in het stuk zijn klavier doorheen de grillige muzikale structuur loodst, is niets minder dan indrukwekkend. Maar ook de compositie an sich – waarschijnlijk het meest jazzy stuk van de plaat – zit zo ingenieus in elkaar dat het nooit gaat vervelen. De walsende maatsoort wordt leuk verdoezeld en daagt op die manier de luisteraar uit. De korte, doeltreffende accentjes van Clemens van der Feen en Paul Wiltgen zorgen voor de afwerking.

Het unisono laten meezingen van de contrabas met de piano, zit in de jazzmuziek van vandaag stevig ingebakken. Dat is misschien wel het best te horen op de albums van de Israëlische bassist Avishai Cohen. Het geeft de muziek iets plechtigs en tevens iets overtuigends wanneer de klankkleuren van beide instrumenten zich op die typische manier verstrengelen in een melodieus thema of refrein. Ook Franz von Chossy maakt handig gebruik van dit muzikale wapen, met name op ‘Nocturne’ en het fantastische ‘Pendulum’, dat door het trio naar grote hoogten wordt gestuwd in een zinderende maar korte finale. Opbouwen, een hoogtepunt bereiken en dan snel afronden lijkt wel een regel binnen de uitvoering op deze plaat, want ook onder meer ‘Release’ en ‘Northern Lights’ evolueren op deze manier.

Een kort vervelend moment links of rechts niet te na gesproken, bestaat ‘Pendulum’ uit een interessante en emotioneel geladen verzameling moderne pianojazz. Franz von Chossy manifesteert zich hier dan ook niet alleen als een beloftevol pianist, maar ook als een competent bandleider en componist. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Meer over Franz von Chossy


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.