Wat eigen is aan deze CD, is de originaliteit. Veel van de gekozen aria's zijn zo goed als onbekend. Dit komt omdat Franse opera's minder in de mode zijn, maar ook omdat de meest bekende aria's voor sopraan of tenor geschreven zijn. De sfeer is over de hele CD zeer rustig en sereen, dit omdat basso-rollen meestal de wijze, oudere mannen uit het operaverhaal vertolken. En de Franse componisten zijn goed en gevarieerd gekozen, allen uit de 19e eeuw. Het bijhorend boekje situeert kort elk fragment binnen de opera én binnen het leven van de componist.
Van den Brande beschikt over een mooie diepte die elegant kan overschakelen naar een soepele hoogte (vandaar de benaming 'basso cantante'). Hij voelt zich duidelijk thuis in dit repertoire dat hij met een zekere gemakkelijkheid vertolkt. Hij is zeer expressief en meestal goed verstaanbaar in deze taal. Dit is zeldzaam aangezien Frans een moeilijke taal is om te zingen omwille van de vele nasale klanken. De muziek is typisch voor de Franse 19e eeuw: lyrisch, neigend naar de Italiaanse schrijfstijl, maar net iets fijner en uitgedund. De verrassing komt met twee aria's uit opera's van Verdi, Les Vêpres Siciliennes en Don Carlos. Hoewel beide opera's over het algemeen in het Italiaans worden uitgevoerd, is hun oorspronkelijke versie wel degelijk in het Frans. Deze aria's passen moeiteloos bij de rest aangezien Verdi een meester was in het schrijven van verschillende stijlen.
Het orkest onder leiding van Rotman is sfeervol en begeleidt zeer makkelijk. De sfeer zit meteen juist bij de eerste noot, wat bewijst dat de combinatie van een Duits orkest met Franse muziek niet hoogmoedig is. Het orkest treedt nooit te sterk op de voorgrond, Van den Brande wordt nooit overstemd. Hierdoor krijgt men het effect dat hij echt op een bühne staat met het orkest in de orkestbak, zoals het bij een echte opera-uitvoering hoort. Ook is er een mooi samenspel van zanger, solist en orkest, zoals bijvoorbeeld in de aria 'Si la rigeur ou la vengeance' uit La Juive van Halévy. Hier vormen de fluitsolo en de zanger een harmonische eenheid.
Een mooi fragment uit de Franse operaliteratuur die uitnodigt om de hele opera's te verkennen en te beluisteren.

Meer over V/C


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.