Waren ‘Vadem’ en vooral ‘Camera’ nog een heus toonbeeld van IDM en ambientelektronica, op zijn nieuwe plaat zoekt Gerry Vergult opnieuw zijn oude liefde op. De gitaar die hij als Fred Angst ten tijde van artwaveband Aroma di Amore als aanvalswapen inzette, mocht terug uit de kist, maar dient hier als verzoenend element. De artiestennaam Zool wordt steevast geassocieerd met sfeer en intimiteit, en dat is bij het filmische, instrumentale ‘Ballroom Blitz’ niet anders.

Dit nieuwe, langverwachte werk met zijn zwart-witte hoesfoto uit de staatsbibliotheek van Queensland gaat over dansen. Interpreteer die term gerust erg breed, gezien de gezapige muziek op dit album. De acht dromerige tracks met titels als ‘Impossible Boogie’ of ‘Erratic Samba’ zijn immers geen dansepigonen, maar vormen een soort van bizarre filmscore die gevoelens als melancholie en vaderlandsliefde met zich meesleept.

Sterke gitaarthema’s liggen aan de grondslag, eenvoudige snaarmotieven die mooi blijven nazinderen. Ze worden omringd door de weelderige sfeerelektronica waarvoor Zool gekend is. Die cocktail bruist. Zo brengen een diepe dubbas en een knisperbeat de nodige pit in ‘Mutant Chaabi’, terwijl een parmantige surfgitaar een rondedansmelodie brengt, geruggensteund door tochtige piepelektronica: een wat bizar schouwspel. Dat thematische snaarspel dat mooi in de lucht blijft hangen, blijkt essentieel. In een loom, ronddolend ‘Rumba Galbani’ komen zelfs The Shadows even langs met hun melancholisch meanderend notenwerk, terwijl mussen en vinken lustig op de achtergrond kwetteren. De korte opener ‘Impossible Boogie’ houdt het dan weer op een soort van schizofrene krautrock; opnieuw niet complex, maar wel heerlijk duister. Hoe divers de verschillende tracks ook mogen zijn, samen vormen ze een warm, melodieus avontuur.

Fans die de (nog steeds beschikbare) gelimiteerde Record Store Day-editie konden bemachtigen, krijgen trouwens nog vier bonustracks cadeau. Hoeft het te verwonderen dat daar ook een bewerking van de gekende Fleetwood Mac-hit ‘Albatross’ tussen staat?

Wat een zonde dat Zool dik vijf jaar heeft gewacht om nog eens van zich te laten horen. ‘Ballroom Blitz’ is een prettige sfeerplaat waarin verfijnde productionele kennis, songschrijverschap en een duidelijke doe-het-zelf spirit elkaar ontmoeten. Niet dat dit album grote mirakels veroorzaakt, daarvoor neemt Vergult de zaken veel te subtiel op. Beschouw dat gerust als een compliment.

Meer over Zool


Verder bij Kwadratuur

Verder bij Spotify
Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.